2017 - 2018 НАВЧАЛЬНИЙ РІК

Download
Зміни, що вносяться до Порядку організації інклюзивного навчання у загальноосвітніх навчальних закладах
Зміни до постанови.pdf
Adobe Acrobat Document 131.0 KB
Download
Про внесення змін до Порядку організації інклюзивного навчання у загальноосвітніх навчальних закладах
Проект пост..pdf
Adobe Acrobat Document 165.6 KB
Download
Пояснювальна.pdf
Adobe Acrobat Document 250.6 KB
Download
ЛИСТ_МОНУ_про_плани.pdf
Adobe Acrobat Document 551.0 KB
Download
ПЕРЕЛІК навчальних програм, підручників та навчально-методичних посібників, рекомендованих Міністерством о
ПЕРЕЛІК спецнавчліт на 2017.2018 навчрік
Adobe Acrobat Document 1.1 MB

Про затвердження Типовогонавчального плану для дітей зінтелектуальними порушеннямипомірного та тяжкого ступеня(початкова школа)   2017 РІК

Download
1081.pdf
Adobe Acrobat Document 365.1 KB

Про сучасні підходи до навчально-виховного процесу учнів з особливими освітніми потребами

Лист МОН № 1/9-2 від 10.01.17 року

МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ

№ 1/9-2 від 10 січня 2017 року

Департаменти (управління) освіти
і науки обласних, Київської Міської
державних адміністрацій

Про сучасні підходи до навчально-
виховного процесу учнів
з особливими освітніми потребами

На засадах демократизації освітньої політики та реформування системи інституційного навчально-виховного середовища Кабінетом Міністрів України прийнято постанову від 26 жовтня 2016 р. за № 753 «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 23 квітня 2003 р. № 585» (щодо забезпечення права на освіту дітей із затримкою психічного розвитку шляхом їх навчання у спеціальних та інклюзивних класах загальноосвітніх навчальних закладів та відповідну поступову реорганізацію спеціальних шкіл та шкіл-інтернатів для дітей із затримкою психічного розвитку).

Затримка психічного розвитку (далі - ЗПР) не є стійким незворотнім психічним порушенням. Під впливом кваліфікованої корекційної допомоги практичного психолога, посада якого передбачена у штаті працівників загальноосвітніх навчальних закладів, а також вчителя-логопеда, діти із ЗПР досягають стабільних успіхів у навчанні та в подальшому мають можливість опанувати Державний стандарт базової повної загальної середньої освіти.

Припинення набору учнів до підготовчого та першого класів спеціальної школи для дітей із ЗПР з 1 вересня 2017 року та забезпечення можливості навчання вказаної категорії дітей у спеціальних та інклюзивних класах у загальноосвітніх навчальних закладах реалізує їхнє право на виховання в сім'ї та сприятиме процесу реформування системи інституційного догляду та виховання дітей.

Позиція щодо припинення набору учнів до підготовчого та першого класів спеціальної школи для дітей із ЗПР з 1 вересня 2017 року безпосередньо стосується навчально-реабілітаційних центрів, структурними підрозділами яких є спеціальні школи (школи-інтернати), загальноосвітніх шкіл-інтернатів та спеціальних шкіл-інтернатів інших видів, у яких функціонують класи для дітей із ЗПР.

Натомість діти із ЗПР успішно навчаються у спеціальних класах загальноосвітніх навчальних закладів (далі - 3H3). Зарахування дітей із ЗПР у спеціальні класи в складі ЗНЗ здійснюється відповідно до Положення про спеціальні класи для навчання дітей з особливими освітніми потребами у загальноосвітніх навчальних закладах (наказ МОН України від 09.12.2010 № 1224, зареєстрований в Міністерстві юстиції України 29 грудня 2010 р. за № 1412/18707). Зазначеним Положенням про спеціальні класи визначена оптимальна наповнюваність класів (груп), у тому числі для дітей із ЗПР. Оскільки спеціальні класи у ЗНЗ функціонують у спеціально створених умовах (однорідний контингент учнів, зменшена наповнюваність класів (груп), спеціальні навчальні плани, якими визначено години на корекційно-розвиткову роботу, адаптовані підручники, підготовлені вчителі), посада асистента вчителя у таких класах не передбачена.

За бажанням батьків та рекомендацією психолого-медико-педагогічної консультації, дитина із ЗПР може навчатися в інклюзивному класі загальноосвітньої школи відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 15 серпня 2011 р. № 872 «Пpo затвердження Порядку організації інклюзивного навчання у загальноосвітніх навчальних закладах» (далі - Порядок).

Пунктом 9 Порядку визначено, зокрема, що навчання в інклюзивних класах здійснюється також за спеціальними підручниками. Принагідно наголошуємо на особливій актуальності питання забезпечення сліпих учнів, не залежно від місця та форми їх навчання, підручниками, надрукованими шрифтом Брайля. Це пряма відповідальність органів управління освіти.

Звертаємо увагу, що постановою Кабінету Міністрів України від 26 жовтня 2016 р. за № 753 установлено строк навчання у школі I ступеня загальноосвітніх навчальних закладів для дітей з особливими освітніми потребами з обов’язковим підготовчим класом та 1-4 класи (5 років). Окрім того, у постанові Кабінету Міністрів України від 23 квітня 2003 р. № 585 слова «які потребують корекції фізичного та (або) розумового розвитку» замінено словами «з особливими освітніми потребами»; слова «розумово відсталих дітей» замінено словами «дітей з порушеннями розумового розвитку».

При проведенні консультативно-роз’яснювальної роботи з керівниками, педагогічними працівниками ЗНЗ різних типів, батьківською громадськістю взяти до уваги, що постановою Кабінету Міністрів України від 27 вересня 2016 р. за № 671 «Пpo внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України» встановлено, що учням з порушеннями розумового розвитку видається свідоцтво про базову загальну середню освіту за спеціальною програмою; учням з помірною розумовою відсталістю видається довідка про закінчення повного курсу навчання за спеціальною програмою.

Нагадуємо, що постановою Кабінету Міністрів України від 23 квітня 2003 р. № 585 «Пpo встановлення строку навчання у загальноосвітніх навчальних закладах для дітей з особливими освітніми потребами» строк навчання дітей з порушеннями розумового розвитку з урахуванням особливостей їх навчально-пізнавальної діяльності становить: школа I ступеня - підготовчий клас, 1-4 класи; школа ІІ ступеня - 5-9(10) класи, всього 10(11) років. Створення у школі ІІ ступеня для дітей з порушеннями розумового розвитку 10 класу з поглибленою професійною реабілітацією (з урахуванням стану здоров’я учнів та рекомендацій лікарів) передбачено Положенням про спеціальну загальноосвітню школу (школу-інтернат) для дітей, які потребують корекції фізичного та (або) розумового розвитку (наказ Міністерства освіти і науки України від 15.09.2008 № 852, зареєстрований в Міністерстві юстиції України 22 грудня 2008 р. за № 1219/15910), що не є чинним для загальноосвітньої школи.

Просимо довести зазначені роз’яснення до відома працівників органів управління освітою, методичних установ, керівників, педагогічних працівників загальноосвітніх навчальних закладів, батьківської громадськості.

 

Заступник міністра       Павло Хобзей

Про організацію індивідуального та  інклюзивного навчання учнів у 2015/2016 навчальному році

 

З метою чіткої організації навчально-виховного процесу за індивідуальною формою дотримуватись  вимог Положення про індивідуальну форму навчання в загальноосвітніх навчальних закладах, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 20.12.2002 № 732 (із змінами, внесеними згідно з наказами Міністерства освіти і науки України від 05.02.2003 № 61, від 15.10.2004  №797 та від 19.05.2008 № 432), листів Міністерства освіти і науки України від 10.09.2003 № 1/9-413 щодо організації навчання учнів загальноосвітніх навчальних закладів за індивідуальною формою навчання, від 11.01.2005     № 1/9-3 щодо роз’яснення організації індивідуального навчання, від 02.04.2012  № 1/9-245  щодо одержання документа про освіту учнями з особливими потребами в загальноосвітніх навчальних закладах.

При організації індивідуального навчання у новому навчальному році керівники повинні керуватись  методичним листом Міністерства освіти і науки від 05.06.2015 № 1/9-280 «Про організацію навчально-виховного процесу для учнів з особливими освітніми потребами загальноосвітніх навчальних закладів у 2015/2016 навчальному році»

Дані документи  дозволяють організувати навчання за індивідуальною формою для дітей з особливими потребами, які потребують корекції фізичного або розумового розвитку, з урахуванням індивідуальних здібностей та стану здоров’я дітей.

Учні, які навчаються індивідуально, є повноправними учасниками навчально-виховного процесу. Індивідуальне навчання здійснюється у  загальноосвітніх навчальних закладах (далі - навчальні заклади) усіх типів і форм власності.

Право на індивідуальне навчання мають учні:

- які за станом здоров'я не можуть відвідувати навчальний заклад;

- яким необхідно пройти лікування у лікувальному  закладі більше одного місяця;

- які мають високий навчальний потенціал і можуть  прискорено закінчити школу;

- які проживають у селах і селищах (коли кількість учнів у класі становить менше 5 осіб);

- які не встигають протягом двох років навчання у школі I ступеня;

- які потребують корекції фізичного та (або) розумового (психічного) розвитку (у разі, якщо батьки або особи, які їх замінюють, відмовляються направляти дитину до відповідної спеціальної загальноосвітньої школи (школи-інтернату).

         Підставою для організації індивідуального навчання є:

-         заява батьків або осіб, що їх заміняють;

-         наказ директора навчального закладу;

-         погодження місцевого органу управління освітою.

         Звертаємо увагу, що при прийнятті заяв від батьків учнів (осіб, які їх замінюють) слід  звертати увагу на наступне:

заява подається тільки на ім’я директора школи;

у заяві обов’язково вказуються терміни організації навчання ( з (дата)  по (дата)), а також зазначається дата подання заяви  (початок занять – не раніше, ніж через 2-3 дні з моменту подачі заяви);

батьки (особи, які їх замінюють) також у заяві просять звільнити їх дитину від уроків з тих предметів, якщо вони написані у відповідній довідці лікувальної установи.

До заяви додається довідка, завірена печаткою лікарсько-консультативної комісії (далі ЛКК) та печаткою лікувального закладу (для дітей, які не можуть навчатися в класному колективі за станом здоров’я) і висновок психолого-медико-педагогічної консультації (для дітей з вадами психічного розвитку). В разі організації індивідуального навчання для дітей-інвалідів також подається копія посвідчення дитини-інваліда (із зазначеним терміном дії).

Організація індивідуального навчання можлива впродовж усього навчального року, на будь-який термін, при наявності підстав, вказаних вище. В разі організації індивідуального навчання адміністрація загальноосвітнього навчального закладу звертається до управління освіти з клопотанням на ім’я начальника відділу освіти за формою  погодити організацію навчання за  індивідуальною формою для учнів (подається список учнів та вказується термін навчання) та затвердити:

-         кількість годин для індивідуального навчання цих учнів відповідно до кількості предметів інваріантної складової робочого навчального плану;

-         персональний склад та розподіл навчального навантаження педагогічних працівників, які будуть здійснювати навчання учнів за індивідуальною формою у поточному навчальному році.

Начальник відділу освіти на клопотанні закладу накладає резолюцію «Погоджено» (за умови відповідного оформлення документів навчальним закладом) та на підставі поданих матеріалів видає наказ «Про організацію індивідуальної форми навчання учнів».

Директор навчального закладу на підставі наказу місцевого органу управління освітою видає наказ «Про організацію навчання учнів за індивідуальною формою у поточному навчальному році» та подає на затвердження до відділу освіти паперовий та електронний варіант на учнів, стосовно яких подані документи після початку навчального року, наказ видається окремо, з вказівкою конкретних термінів.  

Індивідуальне навчання учнів, яким необхідно пройти лікування у лікувальному закладі більше одного місяця, організовується на базі найближчого за розташуванням до місця лікування навчального закладу, визначеного місцевим органом управління освітою, і починається не раніше 3-5 днів після того, як хворий поступає до лікувального закладу. Контингент таких учнів ураховується в статистичних звітах тих шкіл, де вони навчаються постійно та не відраховуються зі складу учнів навчального закладу, до якого вони зараховані. Адміністрацією навчального закладу до управління освіти подається клопотання про призупинення індивідуальної форми навчання для таких учнів із визначенням термінів. До клопотання додаються копії підтверджуючих документів про необхідність тривалого лікування та копії заяв батьків. Результати виконання індивідуального навчального плану та програм, досягнення учнів у навчанні фіксуються у довідці (додається),  підписаній директором навчального закладу, який організовує індивідуальне навчання. Після проходження лікування, на основі клопотання та наказу навчального закладу, управління освіти поновлює індивідуальну форму навчання.

Навчання здійснюється за індивідуальним навчальним планом, затвердженим директором навчального закладу. Індивідуальні навчальні плани складаються на основі типових навчальних планів, затверджених Міністерством освіти і науки України відповідно до кількості предметів інваріантної складової робочого навчального плану. Для  організації індивідуального навчання учнів,  які не встигають протягом двох років навчання у школі I ступеня, які потребують корекції фізичного та (або) розумового (психічного) розвитку продовжується навчання за  індивідуальним навчальним планом та відповідними програмами (за рекомендаціями, визначеними у рішенні психолого-медико-педагогічної   консультації. Для надання корекційно-розвиткової та реабілітаційної допомоги дітям з особливими освітніми потребами дошкільні та загальноосвітні навчальні заклади, в яких діти з особливими освітніми потребами, у тому числі діти-інваліди, навчаються за індивідуальною та іншими формами навчання, обов’язково мають укласти угоду з спеціальними навчальними закладами, які функціонують на території району

Якщо учень звільнений за станом здоров’я від вивчення окремих предметів (за відповідною довідкою і наказом закладу освіти), то в  індивідуальному навчальному плані поруч з назвою предмета здійснюється запис: «Звільнений. Наказ від___ №_______». Також робиться примітка про те, що години, які виділені на вивчення цих предметів перерозподілені між іншими предметами індивідуального навчального плану. Вчителі, які здійснюють індивідуальне навчання, на підставі існуючих програм і з урахуванням годин індивідуального навчального плану, розробляють індивідуальні програми, складають календарні плани і подають на погодження заступнику директора з навчально-виховної роботи.

Розклад навчальних занять погоджується (письмово) з батьками учнів (особами, які їх замінюють) і затверджується директором навчального закладу.

Виконання індивідуального навчального плану та програм, досягнення учнів у навчанні фіксуються в окремих журналах, але з урахуванням загальних вимог щодо ведення класних журналів.

При складанні індивідуальних навчальних програм,  оцінюванні навчальних досягнень учнів і веденні журналів необхідно керуватися інструктивно-методичними рекомендаціями Міністерства освіти і науки України щодо вивчення базових дисциплін (оновлюються щорічно), Критеріями оцінювання навчальних досягнень учнів у системі загальної середньої освіти, інструктивно-методичними листами щодо ведення класного журналу. Основними видами оцінювання навчальних досягнень учнів є тематичне, семестрове, річне, підсумкове. Освітній рівень учнів, які навчалися за індивідуальною формою, має відповідати вимогам Державного стандарту загальної середньої освіти. Учні, які навчаються за індивідуальним навчальним планом протягом навчального року (або у термінах до кінця навчального року), рішенням педради та відповідним наказом по школі звільнюються від навчальних екскурсій та навчальної практики.

Оцінювання навчальних досягнень учнів  здійснюється педагогічними  працівниками  відповідно  до  критеріїв  оцінювання навчальних досягнень учнів у системі загальної середньої освіти.

За результатами річного оцінювання та атестації учням 2-4, 5-8, 10 (11)-х класів, які навчаються індивідуально, видається табель успішності.

Учні, які пройшли державну підсумкову атестацію, отримують  свідоцтво про базову загальну середню освіту, атестат про повну загальну середню освіту згідно з чинним законодавством.

Звільненню від підсумкової державної атестації підлягають учні, які  навчалися індивідуально за станом здоров'я або з інших поважних причин. Звільнення здійснюється у встановленому порядку.

У разі незгоди учня, батьків або осіб, які їх замінюють, з результатами річного та підсумкового оцінювання вони можуть оскаржити їх у відповідному органі управління освітою у порядку, встановленому чинним законодавством.

Після закінчення терміну індивідуального навчання учень може продовжувати заняття у навчальному закладі, учнем якого він є, на загальних підставах.

Кількість годин для організації індивідуального навчання відповідно до кількості предметів інваріантної частини навчального плану визначається наказом директора та затверджується відповідним органом управління освітою:

 1-4-ті кл. - 5 год. на тиждень, (Абзац другий пункту 4.2 із  змінами,  внесеними згідно з Наказом МОН №61 від 05.02.2003 )

5-9-ті кл. - 8 год. на тиждень,

10-12-ті кл. - 12 год. на тиждень

за умови виконання вимог Державного стандарту початкової загальної  освіти, Державного стандарту базової та повної загальної середньої освіти (у редакції наказу МОНУ від 19.05.2008 №432, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 03.06.2008 №499/15190)

Збільшення кількості годин для організації індивідуального навчання поширюється на учнів (лист Міністерства освіти і науки України від 11.01.2005 року № 1/9-3):

- які мають статус дитини-інваліда (додається копія посвідчення із зазначеним терміном), 

- які потребують корекції фізичного та (або) розумового розвитку за рекомендацією психолого-медико-педагогічної консультації (додається копія витягу ПМПК)

Кількість годин для організації  індивідуального  навчання учнів, вищезазначених категорій учнів, відповідно до кількості предметів інваріантної складової навчального плану за умови виконання вимог Державного стандарту загальної середньої освіти та Державного  стандарту початкової загальної  освіти  для дітей, які потребують корекції фізичного та (або) розумового розвитку, визначається наказом директора навчального закладу, затверджується відповідним органом управління освітою і становить:

1-4-ті  кл. - 10 год. на тиждень на кожного учня,

5-9-ті кл. - 14 год. на тиждень на кожного учня,

10-12-ті кл. - 16 год. на тиждень на кожного учня. (Пункт  4.2  із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства освіти і науки N 797  від 15.10.2004 )

Робочі навчальні плани на 2015/2016 навчальний рік для загальноосвітніх навчальних закладів для дітей, які потребують корекції фізичного та (або) розумового розвитку, складаються:

для підготовчого, 1-3 класів – за Типовими навчальними планами спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів для дітей, які потребують корекції фізичного та (або) розумового розвитку (початкова школа), затвердженими наказом МОН України від 28.01.2014 № 80  (зі змінами, внесеними наказами МОН України від 11.02.2014 р. № 133 та від 15.07.2014 № 828);

для 4 класів – за Типовими навчальними планами спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів для дітей, які потребують корекції фізичного та (або) розумового розвитку, затвердженими наказом МОН України від 03.11.2004 р. № 849 (зі змінами, внесеними наказом МОН України від 11.09.2009 р. № 852);

для 5-6 класів – за Типовими навчальними планами спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів ІІ ступеня для дітей, які потребують корекції фізичного та (або) розумового розвитку, затвердженими наказом МОН України від 22.04.2014 № 504 (зі змінами, внесеними наказом МОН України   від 11.06.2014 р. № 701);

для 7-10 класів – за Типовими навчальними планами спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів ІІ ступеня для дітей, які потребують корекції фізичного та (або) розумового розвитку, затвердженими наказом МОН України від 09.04.2015 № 416 «Про внесення змін до наказу Міністерства освіти і науки України від 26.08.2008 р. № 778;

для 11-12 класів – за Типовими навчальними планами спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів, затвердженими наказом МОН України від 12.02.2015 № 134.

Усі навчальні плани приведені у відповідність до чинних Державних санітарних норм і правил.

Організація інклюзивного навчання передбачає надання дитині з особливими освітніми потребами психолого-педагогічної корекційної допомоги. Корекційно-розвиткові заняття проводяться в окремому приміщенні, простір якого слід розподілити з урахуванням потреб учнів. Зокрема, у приміщенні потрібно створити функціональні зони: навчальну, ігрову, зону релаксації, сенсорну тощо.

Відповідно до контингенту учнів з особливими освітніми потребами керівник навчального закладу визначає кількість учителів-дефектологів, асистентів учителя та, за потребою, асистентів дитини. Це відповідає пункту 3 наказу Міністерства освіти і науки України «Про затвердження Типових штатних нормативів загальноосвітніх навчальних закладів» від 06.12.2010 № 1205, зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 22 грудня 2010 р. за № 1308/18603, яким встановлено, що за рахунок спеціального фонду загальноосвітні навчальні заклади можуть уводити додаткові посади. 

Додаткові посади можуть уводитися рішенням сесії місцевої влади за рахунок видатків місцевого бюджету. Це врегульовано частиною першою статті 14 Закону України «Про освіту», де йдеться про повноваження органів  виконавчої  влади  та  органів  місцевого  самоврядування,   серед   яких – встановлювати, не нижче мінімальних нормативів, визначених центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері освіти, обсяги бюджетного фінансування навчальних закладів системи освіти, що є комунальною власністю, та забезпечувати фінансування витрат на їхнє утримання.

У разі відсутності можливості введення додаткової посади, зокрема асистента дитини, таку функцію можуть виконувати один із батьків або особа, визначена батьками (особа, яка їх замінює) в їхній письмовій заяві.  Це співвідноситься із статтею 59 Закону України «Про освіту» та статтею 12 Закону України «Про охорону дитинства», якими на батьків покладається відповідальність за виховання, навчання і розвиток дитини.

Батьки та особи, які їх замінюють, зобов'язані постійно дбати про фізичне здоров'я,  психічний  стан  дітей, створювати належні умови для розвитку їх природних здібностей. Батьки є учасниками навчально-виховного процесу, мають сприяти здобуттю дітьми освіти у навчальних закладах або забезпечувати  повноцінну  домашню освіту відповідно до вимог щодо її змісту, рівня та обсягу.

Наголошуємо, що при заповненні звіту ЗНЗ-1 учні, які потребують корекції фізичного та (або) розумового розвитку  (визначено у висновку  ПМПК) не входять до загальної кількості дітей графи 2 розділу І звіту, а вписуються окремо у графи 7 і 8 розділу І. У графу 6 розділу І вписуються всі інші учні, які навчаються індивідуально і входять до графи 2 розділу І звіту ЗНЗ-1.

Щодо одержання документа про освіту на учнів, які здобувають освіту за індивідуальною формою навчання або навчаються в спеціальних та інклюзивних класах загальноосвітніх навчальних закладів

Організаційно-методичні засади навчання учнів зазначеної категорії врегульовано Положенням про індивідуальну форму навчання в загальноосвітніх навчальних закладах, затвердженим наказом Міністерства освіти і науки України від 20.12.2002 № 732, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 8 січня 2003 р. за № 9/7330, Положенням про спеціальні класи для навчання дітей з особливими освітніми потребами у загальноосвітніх навчальних закладах, затвердженим наказом       Міністерства освіти і науки України від 09.12.2010  № 1224, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 29 грудня 2010 р. за № 1412/18707,   Порядком організації інклюзивного навчання у загальноосвітніх навчальних закладах, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від             15 серпня 2011 р. № 872.

Зазначеними нормативно-правовими актами визначено, що учні, які навчаються за індивідуальною формою навчання, у спеціальних чи інклюзивних класах, зараховуються до складу учнів відповідного навчального закладу і мають такі ж права і обов’язки, які встановлені для всіх учнів загальноосвітнього навчального закладу.

Відповідно до пункту 3.2 Положення про індивідуальну форму навчання, пункту 3.12 Положення про спеціальні класи в загальноосвітніх навчальних закладах випускники, які навчалися за індивідуальною формою  або у спеціальних чи інклюзивних класах, отримують свідоцтво про базову загальну середню освіту, атестат про повну загальну середню освіту згідно з чинним законодавством.

Таким чином, випускникам, які здобували освіту за вищевказаними формами навчання, в тому числі, які  навчалися за програмами для розумово відсталих дітей, видається документ встановленого зразка для загальноосвітнього навчального закладу, учнями якого вони були.

У додатку до свідоцтва про базову загальну середню освіту або до атестата про повну загальну середню освіту вказуються лише ті предмети, які вивчав учень в процесі навчання.

Для осіб, звільнених від державної підсумкової атестації, у додаток до свідоцтва про відповідний рівень освіти виставляються річні бали та робиться запис “звільнений”.

Замовлення на виготовлення документу про освіту подається у списку дітей випускників школи.




Організація інклюзивного навчання

 

Інклюзія в освіті. Інклюзивний навчальний заклад. Індекс інклюзії

Навчально-методичні посібники

Нормативне забезпечення

Про затвердження плану заходів, щодо забезпечення права на освіту дітей з особливими освітніми потребами, у тому числі дітей-інвалідів  (Наказ Міністерства № 768 від 14.06.2013)

"Про затвердження Концепції розвитку інклюзивної освіти" (наказ МОН № 912 від 01.10.10 року)

"Про затвердження Положення про спеціальні класи для навчання дітей з особливими освітніми потребами  у загальноосвітніх навчальних закладах" (наказ МОН від 09.12.2010 р. № 1224)

"Про затвердження Порядку  організації інклюзивного навчання  у загальноосвітніх навчальних закладах " (акт Кабінету Міністрів України від 15 серпня 2011 р. N 872)

„Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України від 14 квітня 1997 р. № 346 і від 14 червня 2000 р. № 963” (введення посади асистента вчителя загальноосвітнього навчального закладу з інклюзивним та інтегрованим навчанням)

"Про організацію інклюзивного навчання у загальноосвітніх навчальних закладах" Лист Міністерства № 1/9-384 від 18.05.12

Лист Міністерства освіти і науки України від 08.08.2013 № 1/9-539 "Про організаційно-методичні засади забезпечення права на освіту дітям з особливими освітніми потребами"

"Про організацію психологічного і соціального супроводу в умовах інклюзивного навчання" (Лист Міністерства 1/9-529 від 26.07.2012)

"Про визначення завдань працівників психологічної служби системи освіти в умовах інклюзивного навчання"  (Лист МОНмолодьспорт від 02.01.2013 р. № 1/9-1)

"Щодо одержання документа про освіту учнями з особливими потребами загальноосвітніх навчальних закладах" (лист МОНмолодьспорт від 02.04.2012 р. № 1/9-245)

Щодо отримання документів про освіту учнями з особливими освітніми потребами, які здобувають освіту за індивідуальною формою навчання або у спеціальних та інклюзивних класах загальноосвітніх навчальних закладів (лист від 02.04.2012 №1/9-245)

"Про планування діяльності та ведення документації соціальних педагогів, соціальних педагогів по роботі з дітьми-інвалідами системи Міністерства освіти і науки України" (наказ Міністерства освіти і науки від 28.12.2006 № 864)

"Положення про  центральну та республіканську (Автономна Республіка Крим), обласні, Київську та Севастопольську міські, районні (міські) психолого-медико-педагогічні консультації" (спільний наказ Міністерства освіти і науки, молоді та спорту та Національної академії педагогічних наук України від 23.06.2011 № 623/61)

Методичні рекомендації:

Відеоматеріали

Матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції "Формування готовності педагогічних працівників до роботи з дітьми з особливими освітніми потребами в умовах інклюзивного навчання" (РОІППО)

І.В.Луценко. Індивідуальна програма розвитку для дітей з особливими освітніми потребами: презентація

Поради вчителям, які навчають дітей з порушенням інтелекту (з легкою розумовою відсталістю), підготовлені фахівцями ММПМПК

Про організацію навчально-виховного процесу учнів з розумовою відсталістю та затримкою психічного розвитку Лист МОН від 13.08.14 №1/9-413

Реалізація змісту нових Державних стандартів освіти для дітей з особливими освітніми потребами у 2014/2015 навчальному році 

Інструктивно-методична нарада «Особливості організації навчально-виховного процесу з дітьми, які мають особливі освітні потреби у 2014/2015 навчальному році» 

Методичні рекомендації щодо організації та змісту навчально-виховного процесу з інклюзивного навчання дітей з особливими потребами у 2014/2015 навчальному році (КОІППО Київ)

Організація інклюзивного навчання дітей з особливими освітніми потребами у навчальних закладах 

Основні поняття пов’язані з інклюзивною освітою

Розбудова системи інклюзивного навчання 

Що таке інклюзивне навчання?

Розвиток рухів зап’ястя та пальців рук

Діти з порушеннями зору

Діти з ДЦП

Основні напрямки корекційної роботи з дітьми, які мають вади слуху

Корекційна спрямованість індивідуального навчання

Обстеження вчителем учнів, які навчаються індивідуально

Деякі аспекти навчання дітей молодшої школи з вадами розумового розвитку

Вимоги до психолого-педагогічної характеристики учня

Організація індивідуального навчання

Положення про індивідуальну форму навчання в загальноосвітніх навчальних закладах

"Про затвердження Концепції розвитку інклюзивної освіти" (наказ МОН № 912 від 01.10.10 року)

"Про затвердження Положення про спеціальні класи для навчання дітей з особливими освітніми потребами  у загальноосвітніх навчальних закладах" (наказ МОН від 09.12.2010 р. № 1224)

"Про затвердження Порядку  організації інклюзивного навчання  у загальноосвітніх навчальних закладах " (акт Кабінету Міністрів України від 15 серпня 2011 р. N 872)

„Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України від 14 квітня 1997 р. № 346 і від 14 червня 2000 р. № 963” (введення посади асистента вчителя загальноосвітнього навчального закладу з інклюзивним та інтегрованим навчанням)

"Про організацію інклюзивного навчання у загальноосвітніх навчальних закладах" Лист Міністерства № 1/9-384 від 18.05.12

Лист Міністерства освіти і науки України від 08.08.2013 № 1/9-539 "Про організаційно-методичні засади забезпечення права на освіту дітям з особливими освітніми потребами"

"Про організацію психологічного і соціального супроводу в умовах інклюзивного навчання" (Лист Міністерства 1/9-529 від 26.07.2012)

"Про визначення завдань працівників психологічної служби системи освіти в умовах інклюзивного навчання"  (Лист МОНмолодьспорт від 02.01.2013 р. № 1/9-1)

"Щодо одержання документа про освіту учнями з особливими потребами загальноосвітніх навчальних закладах"(лист МОНмолодьспорт від 02.04.2012 р. № 1/9-245)

"Про планування діяльності та ведення документації соціальних педагогів, соціальних педагогів по роботі з дітьми-інвалідами системи Міністерства освіти і науки України" (наказ Міністерства освіти і науки від 28.12.2006 № 864)

"Положення про  центральну та республіканську (Автономна Республіка Крим), обласні, Київську та Севастопольську міські, районні (міські) психолого-медико-педагогічні консультації" (спільний наказ Міністерства освіти і науки, молоді та спорту та Національної академії педагогічних наук України від 23.06.2011 № 623/61)

Методичні рекомендації:

Наказ МОНУ від 23.07. 2013 № 1034 "Про затвердження заходів щодо впровадження інклюзивного навчання в дошкільних та загальноосвітніх навчальних закладах на період до 2015 року"

Про організацію навчально-виховного процесу учнів з розумовою відсталістю та затримкою психічного розвитку Лист МОН від 13.08.14 №1/9-413

Реалізація змісту нових Державних стандартів освіти для дітей з особливими освітніми потребами у 2014/2015 навчальному році 

Інструктивно-методична нарада «Особливості організації навчально-виховного процесу з дітьми, які мають особливі освітні потреби у 2014/2015 навчальному році» 

Методичні рекомендації щодо організації та змісту навчально-виховного процесу з інклюзивного навчання дітей з особливими потребами у 2014/2015 навчальному році (КОІППО Київ)

Організація інклюзивного навчання дітей з особливими освітніми потребами у навчальних закладах 

Основні поняття пов’язані з інклюзивною освітою

Розбудова системи інклюзивного навчання 

Що таке інклюзивне навчання?

Розвиток рухів зап’ястя та пальців рук

Діти з порушеннями зору

Діти з ДЦП

Основні напрямки корекційної роботи з дітьми, які мають вади слуху

Корекційна спрямованість індивідуального навчання

Обстеження вчителем учнів, які навчаються індивідуально

Деякі аспекти навчання дітей молодшої школи з вадами розумового розвитку

Вимоги до психолого-педагогічної характеристики учня

Поради батькам і вчителям по роботі з гіперактивною дитиною/rekomendacii_rodit_uchiteljam_giperaktivnogo.doc
 
 
 
 
 
 

Програмно-методичне забезпечення корекційної та інклюзивної освіти