ВИКОРИСТАННЯ ТЕХНОЛОГІЇ

«ТЕАТРУ ЗЦІЛЮВАЛЬНИХ ДОТИКІВ»

В РОБОТІ З ДІТЬМИ З ОСОБЛИВИМИ ПОТРЕБАМИ

      Використання теоретико-методичного матеріалу даної технології , розробленої нашими педагогами , дозволяє формувати навички , необхідні для організації та проведення корекційно -розвивальної роботи з дітьми з особливими потребами, іншим освітянам.

        Зокрема, озброює великою кількістю не просто мовного матеріалу, а якісним художнім словом, тобто, творами усної народної творчості, віршами відомих українських поетів з динамічною ілюстрацією кожної вправи, з конкретними методичними вказівками щодо використання даного творчого комплексного «зцілювального дотику» в роботі з особливими дітками.
       
Ключові слова: інклюзивна освіта; здоров’язберігаючі технології; масаж та самомасаж; робота з дітьми з особливими потребами.

 

    Одна з найважливіших, найбільш цінних і масштабних по своїм наслідкам змін, що відбуваються в сучасній освіті, є те, що вона за своїм цілями, за своїм призначенням стає інклюзивною, тобто включеною, відкритою для всіх. І не просто відкритою, а спеціальним чином налаштованою на кожного.

       Відповідно до Рекомендацій 44-ї сесії Парламентської Асемблеї Ради Європи від 5 травня 1992 р. суспільство зобов’язане адаптувати існуючі в ньому стандарти до особливих потреб людей, що мають інвалідність, для того щоб вони могли жити незалежним життям. Нині поняття “інвалідність” розцінюється як складна біопсихосоціальна категорія, характерологічна особливість якої полягає в тому, що люди з обмеженими можливостями відчувають функціональні складнощі не тільки внаслідок захворювання, відхилень або недоліків розвитку, а й у результаті непристосованості соціального оточення до їхніх соціальних потреб, забобонів суспільства.[1, 3]

      Інклюзивна освіта – особливий підхід до побудови загальної освіти, який передбачає доступність освіти для кожної дитини, незалежно від її особливих потреб. В основі інклюзії – проста й давня як світ ідея, що школа для дітей, якими б вони не були.
     Інклюзивна освіта прагне розвинути методологію, спрямовану на дітей та визнає, що всі діти індивідууми з різними потребами в навчанні, а також  намагається розробити підхід до викладання і навчання, яке буде більш гнучким для задоволення різних потреб у навчанні.
        Основні принципи інклюзивного навчання:
- цінність людини не залежить від її здібностей і досягнень;
- кожна людина здатна відчувати і думати;
- кожна людина має право на спілкування і на те, щоб бути почутим;
- всі люди потребують один одного;
- справжня освіта може здійснюватися тільки в контексті реальних взаємин;
- всі люди потребують підтримки і дружби ровесників;
- для всіх  досягнення прогресу швидше може бути в тому, що вони можуть робити, ніж в тому, що не можуть;
- різноманітність посилює всі сторони життя людини.[3, 14]
    Роль педагога у втіленні принципів інклюзивної освіти колосальна. Як учитель, він може організувати навчальний процес таким чином, щоб знання були засвоєні кожним учнем класу, незалежно від його здібностей і особливих потреб. Як класний керівник він може створити в класі клімат довіри і прийняття, в яких розкрилися кращі сторони кожного учня і сильні сторони характеру кожної дитини.[3,44]
    Введення в життя ідеї інклюзії, зміна освітньої практики у відповідності з принципами інклюзії – завдання складне. Ідея включення вимагає від нас не тільки «включити», але і «включитися» в процес взаємодії з іншими, навчитися бути відкритими для спілкування, бачити необхідність своїх змін, вміти прийняти особливості і відмінності інших людей.
        
Наша школа є інклюзивною. Насамперед школа доступна. Не тільки архітектурно доступна, але і психологічно відкрита для будь-якої дитини. Нам часто кажуть: інклюзія – це складно. Ціннісні зміни завжди вимагають зусиль. Ніякі моральні зміни не відбуваються легко. Інклюзія – далеко не тільки фізичне перебування дитини з особливими потребами  в школі. Це зміна навчальних програм, шкільної культури і системи відносин учасників, тісна співпраця педагога і фахівців, залучення батьків до роботи з дитиною, шкільна система підтримки всім нужденним в ній учням.
          Безумовно, діти навчаються всі разом (в комплек
сі навчаються 11 дітей з особливими потребами) . Неможливо нічим замінити спілкування дітей один з одним, їм це просто необхідно. Наявність навіть однієї дитини з особливими потребами в класі змінює діяльність вчителя, так як на уроці необхідно організувати кілька видів навчальних ситуацій.
       Головним виховним ресурсом для дітей з особливими потребами є те, що вони опиняються в такому ж соціальному середовищі, як і інші діти, їх однолітки, що не мають обмежень. Діти з з особливими потребами набувають можливість отримати широкий соціальний досвід, встановлення контактів з різними людьми, включаючи однолітків, досвід сприйняття в колективі, формування симпатій і антипатій, коротше, вони знаходять середовище, на відмінну від вузьких рамок сім'ї.

        Проблема дітей з обмеженими можливостями - це проблема нерівних можливостей, зумовлена фізичними, психологічними, соціальними, культурними та іншими бар'єрами. Значно страждає комунікативна діяльність дітей з обмеженими можливостями: практика їх спілкування з однолітками, дорослими надзвичайно бідна і замикається на близьких родичах. Ці бар'єри не дозволяють дитині брати участь у житті родини або суспільства на таких підставах, як і інші члени суспільства. У зв'язку з цим сучасне суспільство зобов'язане адаптувати існуючі в ньому стандарти до особливих потреб людей, що мають інвалідність, для того, щоб вони могли жити відносно незалежним життям.[4,6]

      Так як же допомогти дитині впоратися з проблемами і виростити з нього більш або менш здорову і впевнену в собі людину? На нашу  думку, діти ні в якому разі не повинні відчувати те, що вони інші.

      Ще недавно діти з обмеженими можливостями здоров'я були повністю ізольовані від суспільства. Вони вчилися в спеціалізованих школах, окремо від здорових дітей. Держава аргументувала це тим, що тільки в спеціальних установах діти можуть розраховувати на особливу допомогу і ефективне навчання за спеціально розробленими програмами. Але цей підхід виявився в корені неправильним, адже маленькі діти дуже відкриті і вони просто мають потребу в спілкуванні. А нормальне розвинуте суспільство не повинно відвертатися від проблем людей. Кожен з нас має право на освіту, працю і відпочинок. І ми не можемо відгороджуватися від людей тільки за їх фізичних вад або хвороб. А якщо справа стосується дітей, то ми просто зобов'язані прикласти всі можливі зусилля, щоб допомогти їм бути щасливими, коханими і бажаними. Тому нашим колективом було обрано технологію «Театру зцілювальних дотиків»     

        Дотик - основний людський інстинкт. Він може заспокоїти, надати сил, розслабити тіло,впорядкувати думки, поліпшити самопочуття і запустити механізми самозцілення... 

       Доторкнутися до іншої людини і відчути дотик - основні інстинктивні потреби. Потреба в дотику вперше з'являється у ембріона, а немовлята вимагають близького фізичного контакту з матір'ю і батьком і насолоджуються їм. Ласкавий люблячий дотик необхідний для нормального розвитку людини. Ця потреба в дотику не зникає у міру дорослішання, та все ж, коли ми стаємо старшими, у багатьох з нас з'являється страх: ми боїмося протягнути руку і доторкнутися до іншої людини. Одним з основних переваг дотику є відновлення контакту з самим собою і іншими людьми, безпечне, ласкаве і ненав'язливе.

      Дотик використовувалося як традиційний спосіб лікування різних захворювань протягом всієї історії людства. Дотик може бути пов'язаний з відчуттям комфорту і позитивним настроєм.
     Дотик впливає на фізичне самопочуття. Є дані, що підтверджують позитивний вплив дотику. Значна їх частина була зібрана Ешлі Монтегю у прац
і "Дотик" (1986) і став класичним. Монтегю описує, як дотик до шкіри впливає на фізичне здоров'я людей усіх вікових категорій, починаючи з народження. Дослідження показують, що діти, до яких торкаються частіше, мають більш високу здатність до виживання, ніж ті, хто позбавлений такого контакту.
     Діти, яких пестять і плекають, виростають здоровими і далі в житті у них буває менше емоційних і ментальних проблем. Дослідження показали, що дотик іншого може зменшити серцебиття, знизити артеріальний тиск і сприяти загальному розслабленню. Навіть просте погладжування може знизити тиск і зменшити серцебиття.
    В останні роки ціла хвиля досліджень підтвердила неймовірну емоційну і фізичну користь для здоров'я, який приносить дотик. Дотик – основа для людського спілкування, зв'язків і здоров'я.

     Тіффані Філд, директор Інституту тактильних досліджень при Майамскому університеті, пояснює, в чому саме полягає благотворний вплив таких контактів -  «дотики і погладжування мають не тільки психологічний ефект — це найважливіший стимулятор центральної нервової системи». І стимуляція ця йде по декількох напрямках. Експерименти показали, що тактильна терапія впливає на збільшення маси тіла у дітей. «Легкий натиск стимулює гілочку мозкового нерва, відомого під назвою блукаючого, — каже Філд. — Виділяючи гормони типу інсуліну, він активізує діяльність шлунково-кишкового тракту». Завдяки більш високому рівню інсуліну їжа краще засвоюється і дитина швидше росте. Тактильна терапія також знімає стресові стани.[2]

       Для дітей з особливими потребами тактильний контакт життєво важливий, також як і харчування або сон. Дослідження психологів  знаків фізичного контакту між людьми показали, що, якщо дитина обділена дотиками людських рук і тіла, її розвиток протікає уповільнено і в соціальному, і в емоційному, і в фізичному планах. Дотик дає співчуття, всприяє саморозкриттю. [6,7]
       Дотик розглядається не тільки як лікувально-оздоровча процедура, але і як тактильна гімнастика, що сприяє корекції  дітей з проблемами у розвитку. Тактильн
і вправи рекомендується супроводжувати читанням коротких віршів і забавлянок. Такий підхід забезпечує одночасний розвиток інтелектуальної, рухової, сенсорної, мовленнєвої, творчої, емоційної сфер дитини. [7,16]

Складні поліморфні патології вимагають комплексного комбінованого впливу в процесі реабілітації. Збій нейросенсорных, нейромоторных, нейро-психічних, нейролінгвистичних програм розвитку дитини неможливо ремодулювати коригуючи окрему ізольовану функцію. Необхідна кардинальна зміна корекційної парадигми: у дітей не потрібно розвивати мовлення, рух, емоції, творчість і так далі, а дітей потрібно розвивати мовою, рухами, емоціями, творчістю і так далі. Традиційні заняття повинні бути замінені на корекційні ігри, оскільки  гра – це єдина мотивація до одужання у хворої дитини .

"З усіх біологічних видів самим граючим є людина. Ми створені в грі і для гри. Гра — найчистіше прояв людської натури" [8, 47]. Страшним бичем сучасності є витіснення дитини зі світу гри в світ абстрактної сигнальної інформації, у світ сидячих-слухаючих моторно, сенсорно і емоційно закритих моделей навчання [9,173]. Насильне навантаження "сухою" рафінованою  інформацією лівої півкулі мозку дитини, не готової до подібного навантаження, викликає деформацію дитячої психіки і соматики. Величезна кількість проблем у дітей, таких поширених, як аутизм, мутизм, гіперактивність та інші – це прояви генної втоми і бунту дитячої психіки проти порушень Законів розвитку дитини в дитинстві – Законів Життя.

Своєю експериментальною роботою ми спробували змінити існуючу в країні систему дошкільного, молодшого шкільного освіти та корекційної допомоги дітям з особливими потребами. Розроблена нами технологія "Театр зцілювальних  дотиків" передбачає комплексний комбінований  вплив у процесі реабілітації, корекції, розвитку  освіти і оздоровлення всіх категорій дітей. Ми не "сортуємо" дітей за здібностями або патологіями, оскільки принципи корекційної та розвивальної роботи для всіх категорій дітей однакові, потрібно лише враховувати особливості і ступінь вираженості дефектів. А головне – з дітьми треба розмовляти мовою Дитинства, а працювати з ними – тільки граючи.

До складу технології входить комплексні вправи творчого характеру — комбіновані ігрові вправи-образи. Це серії спеціальних рухових режимів, оздоблених художнім словом, потребують осмислення, контролю і регуляції, кожне з яких — це маленький спектакль, який часом триває всього кілька секунд, а текст п'єси укладається в чотири рядки вірша. Однак динамічна, смислова, логічна, інформаційна, сенсорна, емоційна, творча, вербальна, художня, ритмічна насиченість кожної вправи така, що воно замінює 10-15 стандартних 40-хвилинних занять.

Основою  технології є этнопедагогічна  культура народу — багатовікова мудрість, накопичена тисячами поколінь. Пройде 100 років і про сучасні розвиваючі кабінетні абстрактні методики, штучно створені окремими індивідуумами, ніхто навіть не згадає. А ось в "Ладусі-ладусі" і "Сороку-сороку" діти до них тисячі років грали, і після них — тисячі років грати будуть.

„Театр зцілювальних дотиків“ - це рекомендації фахівцям і батькам  використання прийомів ігрового масажу, самомасажу, логопедичного масажу і самомасажу, як лікувальної, оздоровчої процедури і тактильної гімнастики, спрямованої на корекцію сенсорної депривації у проблемних дітей. Ігровий самомасаж – це унікальний засіб вдосконалення функціональних можливостей кистей рук, розвитку дрібної моторики у дітей, важливий аспект підготовки руки до навчання письму. В процесі його виконання відбувається формування, розвиток і вдосконалення базових сенсомоторних взаємодій.

Вербально-динамічна і емоційно-творча ілюстрація занять і уроків – прийоми, які оживляють абстрактну сигнальну інформацію, що передається дітям на заняттях і уроках. Знижуються піздньотонічні і нервово-психічні напруження, збагачується  словниковий запас і уява дітей, удосконалюються нейродинамічні процеси, підвищується ефективність засвоєння навчального матеріалу, гармонізується психіка дітей, оптимізуються психічні функції. Об'єднані ігрові вправи-образи забезпечують здійснення освітнього процесу в рамках дотримання природних біологічних законів розвитку дитячого організму та дитячої психіки, насичують життя дитини теплими позитивними емоціями, зберігаючи і зміцнюючи його здоров'я.

      Здоров’я – це комплекс фізичного, душевного і соціального благополуччя, а не тільки відсутність хвороб або фізичних вад. Якщо висловитися інакше, то здоров’я– це коли все добре, а не просто непогано. Однак якщо дитина з особливими потребами, про який душевний комфорт можна говорити?

     Різні патології вносять в життя дитини відчутний дискомфорт. Це і комплекси неповноцінності, обмежена соціалізація, глузування однолітків і навіть дорослих оточуючих людей.

     Коли у дитини є проблеми, то найчастіше це не тільки одна проблема – це проблема різних фізіологічних і психологічних процесів в організмі, які сукупно роблять негативний вплив на здоров’я.

    Організм дитини має величезний закладений природою власний потенціал. І наше завдання – допомогти малюку без застосування ліків.

      В останні роки все більше лікарів і фахівців, звертають свою увагу на нетрадиційні методи лікування, ефект від яких підтверджують як і записи в медичних картах, так і відгуки самих батьків.

     Масаж як один із засобів фізичного та енергетичного впливу на фізичне тіло може не тільки розслабляти або тонізувати, а й значною мірою сприяє прискоренню розумового, мовленнєвого та фізичного розвитку дитини.

      Масаж – звичне для всіх слово, що відразу асоціюється з якимись маніпуляціями професіоналів – масажистів.. 
     
Масаж перекладається з багатьох мов, як дотик. Дотик дуже важливий для дитини. Чим частіше ми контактуємо з дитиною своїми дотиками, тим більше захищеності він відчуває.

     В педагогічній практиці масаж застосовується для досягнення кращого результату в корекції порушень. За допомогою масажу  в першу чергу відбувається вплив на нервову систему, координуючу роботу інших органів і систем організму, підвищуючи при цьому імунітет і інші захисні сили.

       На відміну від традиційного масажу, технологія  «Театру зцілювальних дотиків» спрямована на корекцію мови і поведінкові проблеми, які мають переважна частина дітей з особливими потребами.

      Педагогічна практика завжди використовувала елементи масажу, проте належної уваги цьому методу приділялася небагато. Найчастіше застосовувалися традиційні методи впливу на дитину, які не справлялися з усіма існуючими проблемами, тому що всі органи і системи в організмі працюють в тісному взаємозв’язку і являють собою єдине ціле.

    В даний час ми можемо спостерігати значне зростання числа соматично ослаблених дітей та числа дітей з мовними проблемами мови і недорозвиненням психічних процесів, таких як увага, пам’ять, мислення, логіка, уява. Об’єктивні медичні обстеження в більшості випадків не можуть діагностувати грубі соматичні патології у таких дітей, і тим не менш, дитячі проблеми не йдуть, а часто і посилюються.

      Після обстежень та консультацій провідних фахівців ці недоліки малюка нікуди не подінуться, так як з медичної точки зору дитина може бути повністю здоровою, але при цьому можемо помічати, що вона відстає від своїх однолітків по здоров’ю, розвитку, має порушення поведінки. Батьки звертаються до лікарів, але лікування дітей їм ніхто не пропонує. Проблеми малюка, що намітилися в дитячому саду, поглиблюються в 1 класі і накопичуються далі, якщо терміново не почати вживати адекватні заходи.

       Як зацікавити батьків у спільній роботі? Як зробити їх учасниками освітніх відносин? Ми вважаємо, що знайти відповіді на ці питання допоможе впровадження нових нетрадиційних форм співробітництва, спрямованих на організацію індивідуальної роботи з родиною, диференційований підхід до сімей різного типу. В даний час особливою популярністю як у педагогів, так і батьків користуються нетрадиційні форми спілкування. Вони спрямовані на встановлення неформальних контактів, привернення уваги батьків до освітнього закладу. Батьки краще пізнають свою дитину, оскільки бачать його в іншій, новій для себе обстановці, зближуються з педагогами.

      Необхідний системний комплексний підхід до корекції розвитку та супроводжуючого його психічного і соматичного здоров’я дитини. Для “простих” випадків користь такого підходу в поліпшенні загального розвитку дитини, підвищення активності, зростанні захисних сил організму, батьки відзначають що дитина різко “порозумнішала” і “подорослішала”. У складних випадках саме масаж є поштовхом для імунної системи, якого не вистачало дитині, щоб впоратися з тим чи іншим порушенням. Коригуються за допомогою масажу і поведінкові проблеми, що полегшує роботу з дитиною.

      Така нетрадиційна, але проста технологія «Театру зцілювальних дотиків»  , доступна, ефективна, не має обмежень за віком, при цьому індивідуальний підхід  педагога до роботи з дитиною з особливими потребами  дає відмінний результат.

      Театр дотику пальчиками – це захоплююча розвиваюча гра для дітей. Вона відмінно розширює уяву, зміцнює дрібну моторику. Для  дитини з особливими потребами такий театр допомагає в спілкуванні з іншими дітьми і вчителями.

      Використання масажу і самомасажу  сприяє поліпшенню пам’яті, розвитку уваги, знижує стомлюваність і підвищує працездатність, стабілізує роботу нервової системи, допомагає зняти стресовий стан, має загальну оздоровлюючу роль.

    При цьому масаж і самомасаж  значно посилює ефект роботи вчителя, адже дитина починає краще засвоювати матеріал, більше запам’ятовує, починає краще висловлювати свої думки.

     Вплив масажу на організм дитини дуже великий. В організмі дитини в процесі його росту постійно відбуваються складні фізіологічні процеси. Він формується і розвивається. У ході розвитку змінюються і ускладнюються багато систем і органів: нервова і серцево-судинна, ендокринна і травна і так далі. Відбуваються зміни в шкірному та волосяному покриві, кістково-м'язових тканинах і суглобах. Важливу роль у формуванні дитячого організму відіграє і зовнішнє середовище. На молоду і несформовану психіку дитини постійно впливають оточуючі його люди, побут, умови проживання та харчування тощо. Все це відбивається на нервовій системі дитини. І на превеликий жаль, цей вплив не завжди позитивний. Регулярні заняття масажем і самомасажем допоможуть дитині з особливими потребами правильно розвиватися і легше справлятися з фізичними та емоційними перевантаженнями.

     Під час масажу розвиток кори головного мозку, яка відповідає за свідомість та інтелект, активно стимулюється. Школярі, які займаються масажем і самомасажем, більш зосереджені і уважні в школі, вони допускають менше помилок і краще запам'ятовують матеріал.

       Будь-яка патологія сама по собі спотворює природний хід психофізичного розвитку дітей. У них є  порушення кістково-м'язового апарату, функціонального стану фізіологічних систем організму; відставання в розвитку фізичних  якостей, рухових навичок; підвищена стомлюваність і т. д. Однак саме такі діти несуть більш інтенсивне навчальне навантаження за рахунок додаткових корекційних занять, а значить, ще більше є факт негативного впливу одного з багатьох педагогічних патогенних факторів – примусовій  тривалій статичній і нервово-психічній напрузі.Тривале напруження великої кількості м'язових груп приводить до застою крові у венозних судинах органів грудної і черевної порожнин, органів малого таза, нижніх кінцівок, всіх відділів хребта, порушує кровопостачання та нормальне функціонування організму в цілому і т. д. Неодноразово доводилося спостерігати, як в подібних випадках стомлення призводило до того, що дитина переставала сприймати не тільки навчальний матеріал, але і самого педагога.
    Традиційно педагогічна наука  протягом багатьох десятків років пропонує
використовувати фізкультхвилинки як ефективний засіб підвищення працездатності дітей на заняттях і уроках.
Однак практика показує, що несподівана зміна пози та характера діяльності після проведення фізкультхвилинки  може призвести до тривалої рухової та емоційної расторможеності. Неодноразово доводилося спостерігати за тим, як педагог безуспішно прагне вернути  клас, групу чи окрему дитину із стану порушеного спокою, сконцентрировати увагу на досліджуваному матеріалі, домогтися повної тиші і зосередженості,погасити надмірно яскравий емоційний сплеск. Ні для кого не секрет, що багато разів  невдачі у проведенні фізкультхвилинок змушують деяких педагогів  звести їх до мінімуму або взагалі відмовитися від них. Для вирішення цієї проблеми ми пропонуємо застосовувати комбіновані ігрові  вправи – комплексні вправи творчого характеру. Це серії спеціальних вправ, оздоблених художнім словом, що потребують осмислення і регуляції.

Очікувані результати застосування масажу:
- в освітньому напрямку:
v засвоєння правил (знання того, що рухи необхідно проводити по ходу струму крові, не масажувати лімфатичні вузли)
v уміння оволодіти найпростішими прийомами;
в оздоровчому напрямку:
v розширення капілярів шкіри;
v прискорення циркуляції крові та лімфи;
v посилення функцій потових і сальних залоз;
v вплив на обмінні процеси;
v поліпшення рухливості зв'язкового апарату;
v спонукання до активності;
- у виховному напрямку:
v тонізуючий вплив на центральну нервову систему;
v розвиток позитивних емоцій.

    Учні в результаті свого розумового і фізичного розвитку не можуть засвоювати навчальний матеріал у повному обсязі. Тому дуже важливо надавати нашим дітям допомогу у вирішенні основних завдань розвитку, навчання і соціалізації. Коли виникають труднощі в навчанні, порушується і емоційно-вольова сфера дитини, можуть виникнути проблеми у взаєминах з однолітками. Тому необхідно не тільки психолого-педагогічна підтримка для кожного учня (розробка індивідуального освітнього маршруту), але і спільна коригування вже розроблених та апробованих освітніх програм, з допомогою логічного ланцюжка психолого-педагогічного супроводу: психолог-батьки-вчитель-логопед-вихователь. Щомісячне підведення підсумків виконаної роботи, і як наслідок обговорення на батьківських зборах класу успішних результатів спільної діяльності. Це той шанс, який в кінцевому підсумку призводить дитину, а потім і дорослу людину до повної адаптації і соціалізації у суспільстві.
     «Театр зцілювальних дотиків» - цю технологію можна використовувати в якості здоров'єзбережувальної технології  у роботі зі здоровими дітьми як розвиваючий, загальнозміцнюючий і профілактичний засіб, тому використання її в інклюзивному класі річ необхідна. Кожна вправа  - сукупність декількох образів:зорового – яскрава ілюстрація, мовнослухового – промовляння віршів, кінестетичного – рухова , структура вправи  задовольняє вимоги дітей-візуалів, аудіалів і кінестетиків. В технології розроблено комплекс вправ творчого характера, які можна використовувати в якості  динамічних пауз(фізкультхвилинок) на заняттях та уроках в початковій школі. В структуру  входять вправи пальчикового, артикуляційного, мімічного та профілактичного масажу, комплексні вправи для різних м'язових груп, які сприяють профілактиці порушення постави і плоскостопості, поліпшують координаційні здібності, прийоми самомасажу і т. д.   Цей «художньо-рухово-поетично-психологічний арсенал» дозволяє нам у лічені хвилини підібрати відповідний масаж  будь - якій  темі уроку.

    Специфічною  особливістю  наших динамічних пауз є те, що ми використовуємо тільки вірші дитячих поетів, усну народну творчість, враховуючи генетично запрограмовану направленість дітей до краси рідного слова.
     Грамотно підібрана динамічна ілюстрація навчального матеріалу сприяє
підвищенню ефективності його засвоєння. Пізнання себе, своїх можливостей, навколишнього світу у молодших школярів в значній мірі відбувається  дякуючи моторній діяльності. Сучасні діти, на відміну від своїх однолітків минулих
поколінь, практично не грають в рухливі ігри, воліючи грати в віртуальні комп'ютери, які ніяк не можуть задовольнити біологічну потребу росту і розвитку організму в русі і позитивних емоціях. Багаточасове перебування біля моніторів і телевізорів, зменшує фізичну активність, знижує потенціал інтелектуального та особистісного розвитку, тому використання рухових дій як динамічної, творчої і емоційної ілюстрації досліджуваного матеріалу сприяє запобіганню ще незміцнілої нервової системи і рухового апарату від тривалих перевантажень сидінням; підвищує ефективність засвоєння навчального матеріалу; удосконалює сприйняття; мобілізує різні види пам'яті (словесно-логічну, моторну, тактильну,
емоційну, рефлекторну).
   Звернемося ще до одного позитивного аспекту «Театру зцілювальних дотиків». Дотепні,веселі, вдало підібрані маленькі вірші - творіння дитячого поета чи твір усної  народної творчості, прочитані і динамічно зіграні разом, сприяє зниженню нервово-психічної напруги на уроці, підвищення емоційно-позитивного фону навчальної діяльності і удосконаленню комунікативних навичок. Подібна «техніка тілесного дотику» широко використовується в практиці з креативної терапіі  для стабілізації психічних процесів і емоційного стану, зниження напруження, зарядження енергією, активізації потенціалу, розвитку особистості дитини з особливими потребами.
     Мета технології «Театр зцілювальних дотиків» – впровадження ігрових комплексних вправ-образів в навчальну, побутову, трудову, ігрову та оздоровчу роботу з дітьми з особливими потребами в умовах інклюзивної освіти.
Наші  спостереження дозволяють зробити наступні висновки:
− успішність застосування масажу і самомасажу  на заняттях та уроках залежить від їх різновиду і якісних характеристик;
− грамотно підібраний масаж, смисловий зміст якого відповідає темі заняття або уроку, становляться його органічною частиною і сприяють підвищенню ефективності засвоєння підручного матеріалу;
− креативність і педагогічна майстерність вчителів початкових класів, умілий підбір і неодноразове (під час уроку або заняття) включення в структуру навчальної діяльності  відповідних ігрових рухів, під супровід віршів, сприяє підвищенню інтересу дітей до навчального матеріалу, позитивному комплексному впливу на різні сфери дітей, збереженню та зміцненню їх фізичного і психічного здоров'я.

       Масаж і самомасаж добре знімає емоційне напруження, вчить дітей довіряти іншим, сприяє соціалізації. Добре впливає на сенсорний розвиток. Адже діти з особливими  потребами не тільки самі виконують маніпуляції, але і з величезною цікавістю спостерігають за їх проведенням іншими.

Які основні прийоми використовуються?
- погладжування;
- розтирання;
- розминання;
- вібрація та ударні прийоми (поплескування, струси, руління та ін).

    Головне, пам'ятати, що процедура повинна викликати гарний настрій, позитивну реакцію.

   Масаж для дітей шкільного віку повинен включати в себе спеціально підібрані вправи, які сприяють загальному розвитку і зміцненню молодого організму. Проводити вправи рекомендується систематично. При цьому якісно поліпшується робота життєво важливих систем організму: серцево-судинної, дихальної і нервової, зміцнюється опорно-руховий апарат дитини, якісніше відбуваються обмінні процеси між організмом і зовнішнім середовищем.

     Використання здоров’язберігаючої технології «Театр зцілювальних дотиків» дозволило збільшити щільність рухової активності, покращити фізичне, психічне, моральне здоров'я дітей з особливими потребами. Розвивати функціональну зрілість всіх тих систем, на які припадає в школі основна важкість  всіх шкільних навантажень. Навчити дітей мистецтву збереження і зміцнення здоров'я. Підвищити працездатність, уважність, активність. Надавати стимулюючий вплив на психомоторну і розумову діяльність.

      У дітей відзначається стійкий інтерес до знань і самоконтроль. Вони ростуть доброзичливими, уважними, турботливими. В кінці року класи, де використовувалась технологія, були з найнижчим відсотком по захворюванню і найвищим відсотком по відвідуванню школи.

     У період навчання в початкових класів дитина з особливими потребами  інтенсивно росте і розвивається, рухи стають більш чіткими і усвідомленими, тому особливо важливо у цей віковий  період виховувати фізичну культуру у дитини і дбайливе ставлення до свого здоров'я.

      Ігровий метод надає навчально-виховного процесу привабливу форму, полегшує процес запам'ятовування та освоєння вправ, підвищує емоційний фон занять, сприяє розвитку мислення, уяви та творчих здібностей дитини.

       Ігровий масаж - нетрадиційний вид вправ, який допомагає природно розвиватися організму дитини, морфологічно і функціонально удосконалюватися його окремим органам і системам.

      «Ігровий масаж» є основою загартування та оздоровлення дитячого організму. Виконуючи вправи самомасажу в ігровій формі, з музичним супроводом, діти отримують радість і гарний настрій. Такі вправи сприяють формуванню у дитини свідомого прагнення до здоров'я, розвиваючи навички власного оздоровлення.

 Ігровий масаж має не тільки лікувальним дією, проводити його можна і з профілактичною та гігієнічною метою.Дитячий ігровий масаж впливає на фізичний і психічний розвиток дитини. Так само ігровий масаж стимулює ріст і розвиток м'язової маси, сприяє підтримці оптимального тонусу, є своєрідним подразником рецепторів шкіри глибше лежачих тканин. Зміцнюючи організм і сприяють загальному розвитку, масаж допомагає попередити захворювання.

       Неодмінною умовою є постійне спостереження за самопочуттям і індивідуальною реакцією дітей. Всі вправи повинні виконуватися на тлі позитивних відповідних реакцій дитини з особливими потребами. При проведенні масажу рекомендується навчати дітей не з силою натискати на зазначені точки, а масажувати їх м'якими рухами пальців. Виконувати масажні рухи слід від периферії до центру.

 

      Перед проведенням заняття педагогу слід спробувати виконати всі вправи самому. У цьому випадку на занятті діти легко їх виконають по показу. Дуже велике значення для збереження уваги і інтересу дітей має підбір музичного супроводу, а також інтонаційна різноманітність мовлення педагога. Потрібно зуміти і музикою, і мовою, і мімікою створити казкову, чарівну атмосферу. І ви самі переконаєтеся, побачите, яким захопленням загоряться очі ваших учнів.