Пальчикове малювання — цікавий, захоплюючий і веселий вигляд творчих занять з дітьми з особливими потребами. Це відмінний помічник у розвитку дрібної моторики рук. Пальчикове малювання розвиває тактильну чутливість. Під час малювання дитина занурює пальчики у фарбу, малює ними на папері. При цьому у нього виникають почуття, які раніше він не відчував. Дитина не просто малює, він вчиться контролювати себе і своє тіло. З допомогою пальчикових фарб дитина виражає свої емоції. Це розвиває фантазію та творчі здібності.   Малювання, а в особливості пальчикове, розвиває вправність пальчиків і всієї кисті руки малюка. Малювання за допомогою пальчиків вчить дитину відчувати межі малюнка.

Малювання пальчиками розвиває в дитини фантазію.

Адже з допомогою відбитків пальчиків можна створювати

справжні шедеври. Наприклад, домалювати його або поставити

 

кілька відбитків, зібравши їх в малюнок.

     Пальчиковий живопис допомагає дитині відчути свободу творчості, дає відчуття взаємодії з образотворчим матеріалом без пензлика, оскільки більшу частину уваги та енергії дитини займає процес оволодіння інструментом. Крім того, безсумнівна важливість тактильних відчуттів у процесі пізнання навколишнього.
      Малювання в педагогіці називають першою продуктивною діяльністю дітей, так як воно дозволяє дитині створювати власні, єдині у своєму роді твори, служить його самовираженню і самоствердженню. У дитячому живопису цим цілям служать не тільки лінії, але і колірні плями, що робить творчу діяльність більш виразною і емоційною, більш привабливою і доступною для самої дитини, особливо в молодшому віці. Маленькому художнику простіше передати свій настрій і внутрішній стан з допомогою великих колірних плям, ніж за допомогою строгої лінії.

      Зараз в сучасному світі достатньо поширене лікування людей і тварин за допомогою колірних плям (кольоротерапія), у психології з допомогою кольору вирішуються найбільш складні питання взаємин, в інтер'єрі і дизайні вирішуються складні завдання просторових відносин, в йозі колірні плями використовуються для навчання основам розслаблення і відновлення сил (релаксація), зосередження і споглядання (основи медитації). Наші предки тисячі років (тобто безліч поколінь) були язичниками, поклонялися Сонцю, тобто щодня спостерігали схід і захід нашого Світила, і це відкладалося в генній пам'яті людей. Але сучасні місцяни позбавлені цього прекрасного видовища, або самі стали до нього байдужі – природа карає такі відхилення всілякими хворобами. Тому для місцян нині придумані особливі окуляри з кольоровою підсвіткою для відновлення втраченого зору і лікування депресій. Колір це хвиля, що сприймається кожною людиною індивідуально, і вона справляє на нас відповідне вплив – хочемо ми того чи ні, відчуваємо ми це чи ні. Певні колірні хвилі або їх поєднання можуть прискорювати або уповільнювати розвиток, викликати піднесені або ниці почуття. Негативні приклади загальновідомі: сучасна мода і інтер'єр, дитячі книги та іграшки, молодіжний живопис і реклама... Колір дано людині відчувати і сприймати (не кожна жива істота, що володіє зором, розрізняє кольори), тому використовувати його треба грамотно для прискорення власного еволюційного розвитку.
   Пальчиковий живопис відносяться до розвиваючих занять, так як задіяні всі органи чуття дитини: зір, дотик, смак, нюх, слух. Тактильні і зорові відчуття у дітей залишаються провідними, що в повній мірі враховується на заняттях з пальчикової живопису. Зараз написано безліч хороших досліджень про користь таких занять та їх вплив на розвиток особистості дитини. Прискорюється емоційний і тілесний (фізичний) розвиток дітей, прекрасно розвивається дрібна моторика обох рук, прискорюється і ускладнюється розвиток мовлення, виховуються трудові та вольові якості, вирощуються почуття прекрасного і власної гідності, пізнаються способи передачі краси навколишнього світу і багато що інше. Про це можна прочитати в книгах І. А. Ликової, В. В. Маниченко, Т. Ситникової та інших авторів, можна подивитися серії дитячих книг «Кольорові долоньки» і «Карапуз», в інтернеті є безліч текстів з дослідженнями про користь пальчикової живопису для розвитку дітей молодшого віку, про використання подібної живопису в різних цілях людьми всіх віків.
    Особливо хотілося б звернути увагу на те, що пальчикова живопис як один з видів занять дітей з особливими потребами є прекрасною основою для розвитку розуму дитини. Загальновідомо, що мозок сучасної людини задіяний вкрай мало, він як би «дрімає». Малювання  двома руками добре сприяє мозкової діяльності.   Крім користі малювання двома руками і безлічі дотикових відчуттів, для розвитку взаємозв'язків двох півкуль мозку вкрай важлива дуже складна діяльність обох очей дитини. Тому скажемо про це окремо.
      Око людини влаштовано дуже складно, причому у кожної людини є свої особливості. Коротко можна сказати, що світло, заломлюючись, проходить через кришталик і склоподібне тіло, падаючи на сітківку. Діяльність сітківки вкрай складна і важлива. Вона складається з десяти шарів, лише один з них являє собою шар зорових клітин: паличок і колбочок. Палички визначають светотональность і дозволяють бачити вночі, їх у людини близько 120 млн. Колбочки визначають цветотональность, дозволяючи бачити вдень, їх близько 6 млн. Всі ці клітинки пов'язані один з одним і індивідуально – з центрами головного мозку. Кількість подібних зв'язків важко навіть уявити. Але можна собі уявити, наскільки багатшим може бути мозкова діяльність у наших дітей, якщо вони будуть отримувати з допомогою зору якісну і різноманітну колірну інформацію, будячи сплячі мозкові клітини. Це пояснює, чому всі великі художники були високоосвіченими і розумними людьми.

    Крім усього, сказаного вище, слід нагадати, що будь-яка кольорова хвиля впливає на психіку людини.

 

     Уміння передати з допомогою живопису і малюнка свій внутрішній стан і красу навколишнього світу є одним з 64-ох мистецтв чоловіка і жінки. Цьому мистецтву можна і потрібно вчитися в будь-якому віці. Кожен дорослий чоловік, який використовує лікувальне голодування для очищення власного тіла, знає, що на 3-4-й день голодування в навколишньому світі немов би додається фарб, світ стає різнобарвним, іскристим і життєрадісним. Це світ нашого дитинства, світ чистої душі, таким його бачать наші маленькі діти. Давайте навчимося бачити його таким протягом усього нашого складного життя.

     Один із найперших інструментів, за допомогою якого можна створювати яскраві і оригінальні шедеври, – це дитячі долоньки. Шльоп, і відбиток готовий! А тепер вдивляємося, що нам нагадує залишений на папері слід? Додамо кілька штрихів, і відбиток долоні стає восьминогом, білим ведмедем або їжачком. Діти дуже люблять такі захоплюючі перетворення. Адже знайомі дитині долоньки можуть перетворюватися в цілком впізнавані предмети.
     Малюючи руками, а іноді і всім тілом, маленький «майстер» тренує свою фантазію, навчається абстрактно мислити, освоює різницю кольорів і форм.
Найлегший спосіб надихнути дитину на ручне мистецтво – перетворити цей процес на цікаву гру. Наприклад, фіолетовий відбиток долоньки можна перетворити в забавного восьминога. Можна малювати або друкувати абстрактні картини, насолоджуючись самим процесом. Можна створювати цікаві сюжетні картини. Наприклад, відбитки розкритих долоньок пальчиками вниз може стати сім'єю восьминіжок, потрібно тільки домалювати очі й рот і намалювати морське дно, віддрукувавши пальчиками камінчиками. Посадити водорості можна вмочивши у фарбу чотири пальці, і провівши хвилясті лінії. А зімкнута долоня дасть відбиток силуету рибки. Залишиться тільки домалювати їй пальчиками плавники і хвіст.
    Так само самі долоньки можуть перетворитися і в чарівні квіти з пелюстками-пальчиками - з них можна надрукувати цілу галявину! А можна "обмежитися" крилами красивої птахи.
     Рука, стиснута в кулак, дає круглий відбиток, схожий на мушлю, або будиночок для равлика. Крім того, виходять круглячки - можна надрукувати і сніговика, і сонечко, і забавного чоловічка.
     Коли шедевр буде готовий, обов'язково похваліть художника.
Маленькі хитрощі
    З відбитків долоні можна отримати лебедя, гусака, голуба, пташку, їжачка, слона, свиню, баранчика, білого ведмедя, коня, рибу, медузу, восьминога, дерево, кущ, квітку, кленовий лист і т. д.
     Якщо з'єднати разом великі пальці і зробити відбиток відразу двох долоньок, вийде краб або метелик.
  
Ставити відбитки можна тильною стороною пальців (морський коник), великим пальцем (тулуб риби, краба або павука) або бічною стороною кулачка (відбиток сліду людини).
     Можна зробити два відбитка однієї і тієї ж долонею, щоб не бруднити іншу.
Малювати долоньками можна на аркушах паперу великого формату.
Дітей з часом потрібно вчити обводити контур долоні простим олівцем, а потім доводити до потрібного образу за допомогою кольорових олівців.
Подивіться, що можна зобразити з допомогою долоньок.