Консультація для батьків

 «Масаж — метод природного оздоровлення дітей»

      Психологічні дослідження у дітей з особливими потребами вказують на те, що у них недостатньо сформовані такі психічні функції, як: мислення, увага, сприйняття, пам'ять, уповільненість процесів переробки сенсорної інформації, зниження працездатності, більшість дітей мають порушення або недорозвинення дрібної моторики, загальної моторики та зорово-рухової координації.

    Дуже важливим розділом в корекційно – педагогічній роботі з дітьми, що мають проблеми в розвитку – є розвиток великої й дрібної моторик. Ступінь сформованості руху дитини залежить від фізіологічної зрілості «кори головного мозку». Одним із важливих методів рухової сфери дітей з особливими потребами є масаж, так як подразнення нервових закінчень у м'язах викликають відповідну реакцію в корі головного мозку, що дозволяє стимулювати його розвиток. Масаж допоможе вам впоратися з різними захворюваннями дитини і значно зменшити кількість застосовуваних ліків. Провідна роль у розвитку рухів дітей належить сім'ї, поза стінами шкільної установи. Успішність роботи залежить від систематичності і взаємозв'язку закладу і сім'ї. Масаж як метод природного оздоровлення організму, виник дуже давно і як метод лікування застосовувався вже в третьому тисячолітті до нашої ери в Індії, Греції та Римі.

Які ж вплив робить масаж на дитину зособливими потребами ?

1. При масажі відбувається подразнення нервових закінчень, закладених в шкірі, сухожиллях, зв'язках, м'язах, судинах і внутрішніх органах, викликаючи відповідну реакцію у вигляді різних функціональних позитивних зрушень в органах і системах;

2. У дітей з психічними розладами зменшується збудливість, частіше з'являються позитивні емоції.

3. Завдяки прийомам масажу вивільняється гормон гістамін, який  сприяє активізації пристосувальних сил організму;

4. Масажні прийоми впливають на пересування крові, лімфи, міжтканинної рідини. У зв'язку, з чим збільшуються обмінні процеси і шкірне дихання, усуваються застійні явища.

Може мама сама робити масаж вдома? Так може.

Для проведення масажу, потрібно дотримуватися правила проведення масажу:

1. Приміщення повинне бути добре освітленим, провітреним.

2. Прослідкувати, щоб дитина була в гарному настрої.

3. Масаж слід проводити приблизно через 30-45 хвилин після їжі;

4. Будьте ласкаві і доброзичливі.

5. Руки обов'язково повинні бути чистими і теплими, нігті підстрижені, без прикрас на руках

6.Щоб не викликати алергію, не використовувати крем, присипки

  При проведенні масажу дитина отримує позитивні емоції, а потім лікувально-оздоровчу процедуру, не забувайте про це.

Види масажу:

Самостійно мами можуть використовувати наступні види масажу:

    Погладжування - легкі, ковзні, ритмічні рухи по шкірі долонної або тильною стороною руки. Надає переважно заспокійливу дію і в той же час покращує обмін речовин

      Розтирання - варіант погладжування, при якому виробляється кілька більш сильний тиск руками. Надає позитивну дію на шкіру, підшкірно-жирову клітковину, поверхнево розташовані м'язи.

      Поверхневе і глибоке розминання - проводиться більш короткими рухами, але з більшим тиском, ніж при розтиранні. Надає вплив на глибоко лежачі м'язи. При цьому посилюється їх кровопостачання, поліпшується живлення, наростає маса, сила, скорочувальна здатність.

      Постукування або поплескування — це ряд ритмічних ударів, вироблених по черзі тильною поверхнею спочатку одного, потім двох, а потім трьох і чотирьох пальців обох рук. Особливо корисно застосування цього прийому у дітей з зайвою вагою.

    Легке поплескування і вібрація - легкі, ритмічні струси по всьому тілу.

Погладжуванням починаєте і закінчуюте комплекс.

Щоб дитина отримувала додаткове задоволення від процесу, можна супроводжувати свої дії короткими віршами.

Ручки – рученята, у мого дитяти.

Потягнулись ниточки, стали мовби гілочки.

Тягнемо їх до матусі -  потягусі. потягусі,

І долоньки й пальчики,у малого зайчика.

Ніжки-ноженята, побігли до хати,

Біжать по доріжці, хочуть бути в річці

Ніжки солоденьки, бавляться маленькі,

На колінах - ямочка,

Ось як сонечко любить мамочка!

Коли робите масаж ступні можна проговорювати:

Маленькі пальчики ходили,

Наші ступальчики бродили.

Рожеві подушечки м’якенькі,

Крихітні нігтики дрібненькі,

Пальчики-горошинки,

У моєї дитинки...

Ось які ніжки

Тупотять по доріжці!

Коли робите масаж животика  можна проговорювати:

Ми погладимо животик,

Наш животик-бегемотик.

Засипає цуценя, засипає кошеня.

Засипає  разом з ними

І дитинка моя.

Коли робите масаж кисті руки:

Мишки бігають по колу:

Вже залізли і до столу

Поцупили мишки сир,

Затівають мишки пир!

Водять мишки хоровод,

Затягнули сир в город.

Ділить сир вусатий кіт:

Шле він мишкам всім привіт.

Ось тобі, тримай, шматочок,

Завертай його в листочок!

Ось тобі шматочок сиру,

Запивай його кефіром!

Ось тобі, не лови ґав,

Їж скоріше, промурчав.

І тобі шматок дістався,

ІЩоб ти більше не ховався.

І останній, вже  нарешті!

Злазь, будь ласка, із черешні.

Ось так котик, молодчина!

 

Не образив мишок сиром!

Консультація для батьків

Тема: «Масаж»

     «Масаж або мистецтво видалення незліченних форм хвороби з допомогою систематичного погладжування, розминання, постукування, шмагання, похитування, стискання та ін., зробився не тільки галуззю медичної науки, але, у зв'язку з іншими лікувальними засобами, важливим чинником природного методу лікування» (Платон) .

      Розминання і розтирання тіла, особливо після лазні, а також в якості лікуючого засобу, практикувався вже серед римлян і греків, в Індії та Китаї. У багатьох диких племен розтирання і розгладження тіла з незапам'ятних часів відігравало головну роль в лікуванні хвороб. Проте в Європі, протягом довгих століть, масаж був майже зовсім забутий. Порівняно нещодавно він став користуватися популярністю.

      Загальний вплив масажу виражається в сильній активізації обміну речовин, збільшення природної теплоти тіла, зміцнення м'язової системи, пожвавлення і заспокоєння нервової системи. Він робить шкіру більш гнучкою, покращує кровообіг і живлення тканин.

     При адаптації дитини до шкільних умов різко зростає навантаження на його опорно-руховий апарат — плечі, спину. Як додаткові заходи для зміцнення здоров'я маленького школяра можна використовувати масажну дію. Масаж також може бути прекрасним заспокійливим засобом — тоді його краще застосовувати перед сном або після перенесених фізичних навантажень. Звичайно, для того, щоб провести сеанс лікувального масажу, потрібні певні знання і серйозний досвід, але деякі масажні прийоми цілком посильно знати і застосовувати кожного з батьків.
       Прийшов малюк з уроків, вимив руки, пообідав — і знову треба сідати за уроки. Спробуйте виділити маленьку паузу для виконання масажу.
Нехай дитина ляже лицем вниз на диван або кушетку. Зовсім необов'язково при цьому знімати одяг, масаж надає свою корисну дію і при виконанні його, скажімо, через полотно майки або бавовняної сорочки.
     Тепер — головне. Які дії може виконати навіть недосвідчений масажист?
     Для початку погладьте долонями спину дитини вздовж хребта — вгору і вниз. (Кожне описане вправу можна виконувати по 10 разів). Потім м'яко потріть пальцями комірцеву зону — рухи потрібно робити від плечей і лопаток до шиї. Ця частина масажу називається розминка, або розігрівання.
      Друга частина — основна. Кісточками пальців пройдіться вздовж ребер — від хребта до боків. Потім круговими рухами потріть хребет, пересуваючись від шиї до попереку. Більш інтенсивно «опрацюйте» область лопаток, ребрами долонь потріть кожен бік, також пересуваючись зверху вниз і рухаючи долонями спочатку по одній стороні спини, потім подругою.
      Заключна частина — заспокійлива. Легкими поплескуваннями долонь пройдіться по всій спинці малюка. А закінчите масаж таким же погладжуванням, яким ви його почали. Нехай дитина ще хвилину-другу полежить у розслабленому стані, роблячи глибокі вдихи і видихи. Маленька рухова пауза — і ваш першокласник може приступати до виконання домашнього завдання: його м'язи заспокоєні, а нервова система приведена в порядок.

 

 

Конспект ігрового заняття з батьками

Завдання:

1. Допомогти батькам і дітям відчути радість від зустрічі один з одним, від спільної рухово-ігрової діяльності.

2. Збагачувати досвід вербального і невербального взаємодії батьків і дитини, вміння відкрито і щиро висловлювати свої почуття (хвалити, дякувати, обіймати, цілувати дитину)

3. Підвищувати компетентність батьків з проблеми взаємодії дорослого з дитиною.

Хід

Привітання. Дорослі знаходяться в залі, діти заходять в зал, очима знаходять своїх батьків, біжать до них. Батьки обіймають їх.

Рухлива гра «Рибки»

Ми починаємо гру,

Розвеселимо дітвору.

Мами, тата у коло ставайте,

Дружнодітей своїх обнімайте.

Рухлива гра «Рибки».

Обладнання: скакалка, маски рибок.
Хід гри: обираються 2 «рибалок», яким у руки дають скакалку . Вони беруться один лівою рукою за скакалку інший правою рукою. Стоять на місці , тримаючи скакалку на висоті 20 см. Діти з батьками , по парах  - «рибки» повинні підійти до «риба
лок» і «сітки» і перестрибнути на обох ногах через «сітку» разом, якщо  не перестрибнули , то вони автоматично стаєють спійманими рибками і сідають на стільчик. «Рибалки» повинні спіймати якомога більше рибок. 
«Рибки» співають:
Ми рибки маленькі 
Ми плаваєм в морі .
То в ліво то вправо кружляєм в воді.
Рибалки спіймати ніколи не зможуть, 
Бо спритні ми дуже і дуже швидкі.

Гра «Потяг»

Розбиваються на пари батько – дитина («вагончики»)

Масаж спини.

Поїзд мчить і сичить (поплескування по спині долонями)
І колесами стучить
Чу-чу-чу, чу-чу-чу (поворот на 180 градусів, биття кулачками)
Я на рейках лечу!

 Чу-чу-чу, чу-чу-чу (поворот на 180 градусів, постукування пальцями)
В далину  тебе кочу.

Ось проїхали ми ліс   (поплескування по спині долонями)

Чу-чу-чу, під стук коліс
Гори за вікном минули(поворот на 180 градусів, биття кулачками)

Чу-чу-чу,в тунель нирнули
А над річкою на мосту (поворот на 180 градусів, постукування пальцями)
Просигналю вам ту-ту!    (поворот на 180 градусів, погладжування долонями)

Зупинились ми в лісочку

Відпочинемо на пісочку.

Вправа 1. «Берізка» Тягнеться своїми гілочками до сонця (діти піднімають руки вгору, батьки піднімають дітей за руки)

Вправа 2. «Вітер» Вітер з гілками грає, прогинає, нахиляє. (Пари стоять обличчям один до одного. Дитина піднімає руки вгору і, прогинаючись назад, робить «місток», батьки підтримують їх)

Вправа  3. «Ялинка» Нахилилася ялинка, важко пухнасті гілочки тримати . (Дорослий і дитина сидять один за одним, одночасно виконують нахил вперед)

Вправа  4.  «Сухі гілочки» Гілочка впала з дерева, і вітер поніс її через перешкоди. (Дорослий лежить на животі, діти перекочуються через нього) .

Вправа  5.  «Білочки» Веселі білочки стрибають по гілочках. (Дорослі сидять на підлозі, діти стрибають через ноги батьків)

Гра «Ялинка, дуб, береза»

  Пари йдуть один за одним. По команді ведучого: «Ялинка»- дорослий і дитина стають спиною один до одного, опустивши руки вниз і розвівши їх в сторони; «Дуб» - дорослий і дитина стають обличчям один до одного, піднімають руки вгору; «Береза» - стають боком один до одного, взявшись за руку, піднімають напівзігнуту в лікті другу руку.

Гра Білочки

Масаж  рук  з предметами (шишки і горішки )

Перекачуємо предмети від плеча до долоньок

Білочки руденькі ,
По ліску гуляють.
Шишки і горішки ,
В корзинки збирають.

А хто швидше їх збире 
Тай в корзинки покладе 
Той узимку буде грати 
Шишки і горішки ласувати.

На спортивному майдані,

В нас обличчя – всі рум’яні.

Що ж, і нам пора збиратись,

Йти на майданчик тренуватись

Вправа 1. «Ми сильні» (партнери стоять обличчям один до одного, упираючись долонями. Почергове згинання – розгинання рук)

Вправа 2.  «Ми сильні» (те ж – ногами)

Вправа 3. Акробати. (дитина робить стійку на руках, дорослий страхує)

Вправа 4. «Дружні ніжки» (дитина сидить на ногах у дорослого, дорослий по черзі піднімає ноги)

Вправа 5.  «Нахили сидячи» (дорослий з дитиною сидить на підлозі, ноги в сторони. Нахили до одній і іншій нозі)

Гра – танок «Веснянка»

Підем, діти, у танок, 
Назбираємо квіток. 
Весна-весняночка, 
Мов та паняночка,
— Зозуля кличе у танок. 
Ку-ку! Ку-ку! Ку-ку! Ку-ку! 
Зозуля кличе у танок. 
І радіє вся земля, 
Як калина, те дівча. 
Весна, весняночка, 
Мов та паняночка!
— Квітне калина, як дівча. 
Весна, весна, 
Квітне калина, як дівча. 
А навкруг цвітуть сади 
І радієм я і ти. 
Весна, весняночка, 
Мов та паняночка. 
Разом радієм я і ти. 
Весна, весна. 
Разом радієм я і ти. 
Україно дорога,
Кожна пташечка співа...

Гра «Квітка – семицвітка»

   Батьки залишають своїх дітей на одному краю килима, погладжують їх по голові, плічок. Садять, поливають  «квітки – семицвітки» . Потім дорослі стають на інший край килима навпроти своїх дітей.

 

Ведучий: Кольорам для нормального зростання потрібні світло і тепло. Ми будемо висвітлювати їх світлом своїх усмішок і зігрівати теплом ласкавих слів. На кожен крок –одне ласкаве слово, дивлячись в очі дитині.

Батьки і діти — це любов і сльози,
Це вічне щастя і одвічний біль.
Це сонце і тепло, сніги й морози,
Мед на вуста й на вічні рани сіль.
Як на троянді — колючки і квіти,
Так і в житті є радість і печаль.
Високі мрії й дуже різні діти...
Чомусь таке трапляється, на жаль.
Всім хочеться все мати в ідеалі,
Причому водночас і без зусиль.
Щоб щастя без труда та без печалі
Пливло саме у руки звідусіль.
Та у житті такого не буває.
Запам’ятати треба в чому річ:
Зоря щаслива лиш тоді засяє,
Якщо трудитись будеш день і ніч.
А діти — це і щастя, і турбота,
Відповідальність і тривога теж.
Без відпочинку й вихідних робота,
Любов така, яка немає меж.

 «Чарівний масаж любові»

   Діти лягають на килим. Дорослі роблять їм «масаж любові»: триразове погладжування спини, рук і ніг зверху вниз, примовляючи ніжні слова. Потім ті ж дії при повороті дитину на спину.

  Домашнє завдання: робити такий масаж вдома щодня перед сном протягом хоча б двох тижнів не тільки дітям, але і всім членам родини. Поділитися з вчителями  враженнями через «Поштову скриньку»

Підсумок заняття: всі учасники сідають у коло, по черзі діляться враженнями від заняття.