У переважній більшості випадків переживання страхів є одним із способів адаптації до навколишнього світу, що формується в особистості. Однак якщо дитині не забезпечується нормальне життєве середовище, багато страхів закріплюються і створюють додаткові умови для наростання невротизації дитини, а іноді, для різного роду психосоматичних розладів.

     Переживання страхів у дітей з обмеженими можливостями розвитку, особливо, з недостатнім інтелектуальним розвитком, має свої особливості. Такі діти не можуть ні розповісти, ні описати образи, які викликають у них страх.

      Все це диктує необхідність організації спеціальних профілактичних і корекційних заходів, пошук нових прийомів і методів психолого-педагогічної допомоги.

   Страхи найбільш успішно піддаються психологічному впливу в молодшому шкільному віці та дошкільному віці, оскільки вони більше обумовлені емоціями, ніж характером, і ще багато в чому носять віковий, перехідний характер.

    При роботі з дітьми дуже допомагає включення в заняття елементів релаксації з самомасажем. Розслаблення, релаксація, на початку уроку допомагає дітям зосередитися, точніше, усвідомити тему та мету заняття, дозволяє подумати про ту роботу, яку їм належить виконати. Заспокоїти надмірно рухливих, розслабити надмірно тривожних.

      Уміння розслаблятися одним допомагає дітям зняти напругу, іншим – сконцентрувати увагу, зняти збудження.

    Особливо показана релаксація для дітей з емоційно – вольовою недостатністю. Оскільки такі діти дуже легко збуджуються, їм властива часта зміна настрою, невпевненості в собі, нездатність до тривалих вольових зусиль.

Встановлено, що емоційне збудження слабшає при достатньо повному розслабленні м'язів. При цьому також знижується рівень засипання головного мозку і людина стає більш уважною. Зосередившись, дитина здатна особливо ефективно впливати на себе, переконувати себе, вселяти собі бажане. Самонавіювання корисно для самовиховання.

 

    Успішне оволодіння дітьми м'язовим розслабленням дає можливість перейти до цілеспрямованого навіювання, тобто впливати на їх волю і свідомість тільки словом.

Вправа «Чарівна паличка»

        На вістрі олівця прикріпити кульку з пластиліну, олівець намазати клеєм, обернути мішурою (дощиком, фольгою). На пластилінову кулю прикріпити намистинки, бісер. Покласти паличку на 5 хв «набиратися чарівництва». Вивчити «закличку» проти страху :

Я нічого не боюся, я нікого не боюся:

Ручки мої не бояться

Ніжки мої не бояться,

Носик й  ротик не бояться,

Я — сміливий, я це знаю!

Мені паличка допомагає.

Паличкою торкаємось ручок, ніжок,носика та ротика.


Вправа «Засміялось сонечко»

Запропонуйте дитині послухати , повторити за вами вірш:

Засміялось сонечко, в небесах ясних

Страх прогнало сонечко від дітей малих.

Страх боїться посмішки, ніжності й добра.

Страх боїться сміху, віри і тепла.

Дитина повторює кожний рядок, посміхається і плескає в долоні.


Вправа «Нагодуємо страх»

Запропонуйте дитині послухати , повторити за вами вірш:

Візьму три кілограми ватрушок,

Цукерок, тістечок і грушок,

Печива та  шоколаду,

Варення та мармеладу.

Лимонаду і кефіру,

І какао, і зефіру,

Персиків і апельсинів,

І чорнила додам синіх.

Страх все це з'їсть і вмить,

У нього живіт заболить.

Надулися у страху щічки,

Репнув страх  на маленькі стрічки.

Під час повторювання вірша - погладжувати животик за годинниковою стрілкою.


Вправа-кричалка:

Я плескаю в долоньки – хлоп, хлоп, хлоп.

Скачу і веселюся  - гоп, гоп, гоп. (стрибаємо)

Я страху не боюся – гуп, гуп, гуп.( плескаємо по колінах)

І ніжками тупочу – туп, туп, туп.

Вправа «Сонце в долонях»

Сонце в долоньці терпляче тримаю,

Тінь на стежині не обминаю,

Півник кричить , котик муркоче,

Сорока  на гілці новини скрекоче

Квітка росте біля стежки тремтливо,

Мураха в  травичці іде неквапливо,

Бджілка на квітці, жук вуса мотає -

І все це - мені, і все це -  зростає!

Лише щоб  б я жив і світ цей пізнав,

Любив та ще й  іншим дізнатися дав...


Вправа «Черепаха»

Йшла по гаю черепаха (пальчиками тупцювати по стегну до коліна)

І кусала всіх зі страху.

Кусь – кусь – кусь –  

(пощипувати стегно)

Я нікого не боюсь.

Ах – ах – ах –                

( пощипувати руки)

Подолаємо ми страх.    

( обійняти себе руками)