Життя доводить, що освіта та здоров’я тісно пов’язані. І, недарма, проведена аналогія між школою та організмом людини, в якому серцево-судинною системою є діти, що наповнюються життєвими силами і здоров’ям кровоносною системою, тобто педагогічними кадрами з їх кваліфікацією. Кістково-м’язовою системою цього організму є навчально – виховний процес на уроці і в позаурочній діяльності, системою дихання – стосунки між учасниками педагогічного процесу, нервовою системою – управління закладом і учнівське самоврядування. І тільки завдяки злагодженій роботі всіх систем та органів можна говорити про здоров’я організму в цілому.  Намагаючись зробити навчально-виховний процес цілісним, ми впроваджуємо технологію  «Театр зцілювальних дотиків» на уроках математики.

      При навчанні школярів математики спостереження, бесіди, діагностика дозволили зробити висновок, що багато учнів і дітей з особливими потребами  швидко стомлюються, не можуть переключитися з одного уроку на іншій. У багатьох погана пам'ять, увага, незадовільний настрій, відсутність бажання працювати.
     Як вчителів нас змусило на цю проблему подивитися інакше. Виявилися недостатніми ті засоби, що використовуються для активізації розумової діяльності учнів. Як зробити так, щоб вони з радістю йшли на урок, з хорошим настроєм, з «апетитом» поглинали знання, а на виході був високий результат?
    Не потрібно забувати і про те, що відпочинок – це зміна видів діяльності. Тому при плануванні уроку потрібно не допускати одноманітності роботи. У нормі повинно бути 4-7 змін видів діяльності на уроці. Деяким учням важко запам'ятати навіть добре зрозумілий матеріал.

 

   Дуже добре, якщо запропоновані вправи органічно вплітаються в канву уроку. Наприклад, вивчаючи таблицю множення у 2 класі , ми використовуємо розроблені мультимедійні вправи при розучуванні і закріпленні таблиці множення, де під час співу, діти  пишуть відповіді на тілі. Використання таких вправ дало можливість дітям легко засвоювати матеріал і водночас зберегти  здоров’я, покращити працездатність, зекономити час для додаткових розвиваючих вправ. Ці вправи дозволяють використовувати всі органи чуттів у процесі пізнання (а традиційна -  тільки два слух і зір). Навчання за цим проектом є оригінальним цікавим, зрозумілим для кожної дитини, з використанням засобів мистецтва без механічного зубріння, психоемоційної напруженості. Пісні і вправи сприяють невидному і комфортному засвоєнню базових знань з математики. Такі вправи сприяють не тільки швидкому і комфортному засвоєнню математичних знань, а також нормалізують психоемоційний стан.


     Корисно проводити зорові диктанти, коли учні заплющеними очима виконують побудову багатокутника, не повертаючи голови (одним рухом очей) відшукують геометричну фігуру, розміщену в класі, табличку з новим математичним терміном. Дуже важливо розвинути уяву учнів. З цією метою виконується вправа "Буратіно". Після введення нового поняття, наприклад, квадрат, хорового прочитання цього терміна учням пропонується закрити очі і уявити, що їх ніс виріс, як у Буратіно. Можна запропонувати вмочити його, як в казці, в чорнило і написати якомога красивіше носом в повітрі цей новий термін, це можна зробити тільки подумки чи з рухом голови; зафіксувати перед очима записане слово, запам'ятати його.запропонувати накреслити його на  своєму  тілі: на долоньці, на животику, на щічці і т. д.
     Більше тисячі біологічно активних точок на вусі відомо в даний час, тому, масажуючи їх, можна опосередковано впливати на весь організм. Потрібно намагатися так помасажувати вушні раковини, щоб вуха «горіли». Вправу можна виконувати в такій послідовності:
1) потягування за мочки зверху вниз;
2) потягування вушної раковини вгору;
3) потягування вушної раковини до зовні;
4) кругові рухи вушної раковини за годинниковою стрілкою і проти.
   На початку навчального дня, на першому уроці, можна провести точковий масаж біологічно активних точок обличчя і голови, щоб остаточно «розбудити» дітей і задати відповідний робочий настрій на цілий навчальний день. При масажі активізується кровообіг у кінчиках пальчиків, що запобігає застою крові не тільки в руках, але і у всьому тілі, так як кінчики пальців безпосередньо пов'язані з мозком. Масаж проводиться в наступній послідовності:
1) точка на лобі між бровами («третє око»);
2) парні точки по краях крил носа (допомагає відновити нюх);
3) точка посередині верхнього краю підборіддя;
4) парні точки в скроневих ямках;
5) три точки на потилиці в поглибленнях;
6) парні точки в області козелка вуха.
   Потрібно пам'ятати, що будь-яка вправа може принести користь, або не надати ніякого впливу, або принести шкоду. Тому потрібно виконувати її дуже старанно, обов'язково в гарному настрої. У кінці уроку треба обговорити не тільки те, що засвоєно нового, але з'ясувати, що сподобалось на уроці, які питання хотілося б повторити, завдання якого типу виконати.
     Не всім учням легко дається математика, тому необхідно проводити роботу з профілактики стресів.  Обов'язкові вправи на релаксацію. Наприклад, гра "Кидаємо  руки" розслабляє м'язи всього корпусу. Діти піднімають руки в сторони і злегка нахиляються вперед. По команді знімають напругу в спині, шиї і плечах. Корпус, голова і руки падають вниз, коліна злегка підгинаються. Потім діти випрямляються, послідовно розгинаючись в тазостегновому, поперековому і плечовому поясі, і приймають початкове положення. Вправа повторюється.

    Найбільше навантаження дитина відчуває на уроках математики. Багато років учень проводить у стінах класних кімнат, і тому ціннісне ставлення до здоров'я не може формуватися без комплексу роботи вчителя і учня. Звичайно, здоров'я учнів визначається вихідним станом його здоров'я на момент вступу до школи, але не менш важлива і правильна організація навчальної діяльності, а саме:
• сувора дозування навчального навантаження;
• побудова уроку з урахуванням працездатності учнів;
• дотримання гігієнічних вимог (свіже повітря, оптимальний тепловий режим, хороша освітленість, чистота);
• сприятливий емоційний настрій;
• проведення фізкультхвилинок та динамічних пауз на уроках.
    Учень здатний зосередитися лише на тому, що йому цікаво, подобається, тому завдання вчителя – допомогти учневі подолати втому, смуток, незадоволеність.   Адже часто ми чуємо від своїх учнів: "Мені тоді все зрозуміло, коли цікаво". Отже, дитині повинно бути цікаво на уроці. Незадоволеність, може призвести до агресивності, недовірливості, тривожності. Учитель повинен постійно піклуватися про збереження психічного здоров'я дітей в нормі, підвищувати стійкість нервової системи учнів у подоланні труднощів. Необхідно постійно піклуватися про те, щоб привести в згода домагання учня та його можливості.

    З перших хвилин уроку, привітання потрібно створити обстановку доброзичливості, позитивний емоційний настрій, тому що в учнів розвинена інтуїтивна здатність вловлювати емоційний настрій вчителя. Чітка організація уроку сприяє виробленню в учнів умінь планувати, організовувати свою діяльність.

 

   Навчання математики в ігровій формі розвиває і формує пізнавальний інтерес дитини. У цьому допоможуть цікаві та захоплюючі завдання і вправи з математики. Розвиваючі завдання можуть виховати в дитині ряд корисних якостей: завзятість, здатність до цілепокладання і планування, слідування правилам, вмінню аналізувати, зважувати отриманий результат, наводити аргументи. Пошук шляхів розв'язання нестандартних задач сприяє стимулюванню творчої та дослідницької активності.
     На сьогоднішній день можна знайти багато різних методик, ігор, віршів, загадок з навчання цифр. Математика являє собою складну науку, яка може викликати певні труднощі під час шкільного навчання. До того ж далеко не всі діти мають схильності і володіють математичним складом розуму, але необхідність систематичного цілеспрямованого математичного розвитку дитини сьогодні не піддається сумніву
     Психологи - дослідники (Горвиць Ю. М., Марцінковська Т. Д., Новосьолова С. Л. і ін) говорять про ефективність використання ігрових вправ, будова яких співвідноситься з інтелектуальною структурою ігрової діяльності дитини.
Ці математичні ігри сприяють вирішенню низки завдань розвитку дітей: розвиток мислення (класифікація, сериация), уваги, просторових уявлень, закріплення просторових прийменників і прислівників (над, за, перед, праворуч, ліворуч, внизу, вгорі), активізація словника, закріплення поняття величини (великий, малий, довгий, короткий, високий, низький), закріплення спектра кольорів, геометричних фігур, вправа в прямому рахунку в межах 10 і вміння співвідносити число з цифрою, розвиток дрібної моторики руки