Download
Малий тлумачний словник з української мови та читання
1082d18a02f6471c1c11089d9696f5a1.pdf
Adobe Acrobat Document 668.9 KB
Download
Універсальний комплексний словник - довідник
sample.pdf
Adobe Acrobat Document 340.3 KB

Download
ФРАЗЕОЛОГІЧНИЙ СЛОВНИК
frazeol_slovnyk_ukr_movy_uzhchenky_1998_
Adobe Acrobat Document 2.7 MB

Вказівки по веденню щоденника

1. Щоденник є ШКІЛЬНИМ документом учня.

2. Учень (починаючи з 2 класу) акуратно заповнює лицьову сторону обкладинки, вписує назви предметів, прізвища, імена і по батькові викладачів, розклад уроків, факультативних занять, позакласних і позашкільних заходів.

3. Учень щодня записує домашні завдання в графи того дня, на який вони задані, в період шкільних канікул - план позакласних і позашкільних заходів.

4. Учень пред'являє щоденник на першу вимогу вчителів і класного керівника.

5. Вчитель, оцінює учня виставляє оцінку в класний журнал і одночасно вписує її в щоденник і завіряє своїм підписом.

6. Класний керівник стежить за наявністю в щоденнику всіх оцінок, отриманих учнем протягом тижня. В кінці щоденника виставляються підсумкові відомості про успішність і пропуски учня.

7. Батьки щонеділі переглядають і підписують щоденник.

8. Адміністрація школи здійснює систематичний контроль за веденням щоденника.

Оріентовні вимоги до ведення та оцінювання учнівських зошитів

Для навчальної роботи в початкових класах використовуються зошити, що відповідають чинним в Україні стандартам, з такими видами графічної сітки:

у дві горизонтальні лінії різної інтенсивності з похилими лініями:

у дві горизонтальні лінії різної інтенсивності без похилих ліній

– з горизонтальними лініями;

– у клітинку з нормою лініювання 5,0 х 5,0 мм.

На кожній сторінці зошита із зовнішнього боку вертикального зрізу залишається поле завширшки 2 см, відмежоване вертикальною лінією червоного кольору.

У 2-4-х класах для навчальних класних і домашніх завдань з ук­раїнської та інших мов, математики рекомендується вести по два зошити (для періодичної заміни їх під час перевірки вчителем).

Для контрольних робіт з мов і математики використовується окре­мий зошит, у якому учні виконують також роботу над помилками.

За потреби можна також використовувати зошити з друкованою основою з інших предметів інваріантної складової, що ра­зом із підручником становлять єдиний навчальний комплект.

Кожна письмова робота, виконана учнем початкових класів в зошитах (у т. ч., в зошитах з друкованою основою), перевіряється до наступного уроку.

У 1 та 2 класах зошити підписує вчитель, у 3-4 класах – це роблять учні за зразком, написаним учителем на дошці, наприклад:

Зошит

для робіт з української мови

учениці 2 – А класу 

Шепетівської ЗОШ І – ІІІ ст. № 2 

Потієнко Ірини

Зошит

для контрольних робіт

з математики

учня 4 – А класу

Варварівської ЗОШ І ст.

Васильченка Михайла

Зошит

для робіт з математики

учня 2 – А класу 

Батуринського НВК «Пролісок»

Варакути Георгія

Зошит

для контрольних робіт

з української мови

учениці 4 – А класу

Бахмацької ЗОШ І – ІІІ ст. № 1 Дорош Лідії

Прізвище та ім’я учня/учениці записується в родовому відмінку однини.

У кінці підпису зошита крапка не ставиться. 

У письмовій роботі з мов і математики рекомендується зазначати дату виконан­ня роботи, яка це робота (класна чи домашня), вид завдання (вправа, дик­тант, твір, переказ, задача тощо), заголовок зв’язного тексту (переказу, розповіді тощо). У кінці заголовків крапка не ставиться.

На розсуд учителя у 1, 2 та 3 класах вид завдання можна не зазначати з метою економії часу на уроці.

Дату та назву роботи учні записують, починаючи з 2 класу початкової школи. Наприклад:

14 жовтня 17 березня

Класна робота Домашня робота

Вправа 57 Задача 187

У 4 класі дату вико­нання роботи з мови записують словами, з математики – на розсуд учи­теля.

Дев’ятнадцяте квітня

Класна робота

Словниковий диктант

У зошитах для контрольних робіт учні пи­шуть дату, вид завдання і заголовок тексту. Наприклад:

10 грудня 17 березня

Диктант Математичний диктант

Пташки взимку

У 1-4 класах рекомендується використовувати для письма кулькові ручку з пастою синього або фіолетового кольору, а для креслення – олівець.

Під час виконання письмової роботи учням рекомендується дотримуватися однакових інтервалів між словами, дописувати кожен рядок до кінця, орієнтуючись на прави­ла переносу і не виходячи за межі рядка, дотримуватися абзаців.

Якщо потрібно виправити помилку, учень має закреслити неправиль­но написану літеру чи цифру навскіс (справа наліво) і замість неї зверху написати потрібну літеру чи цифру. Якщо треба замінити слово, словоспо­лучення, речення або числовий вираз, то його слід закреслити тонкою горизонтальною лінією, а не брати в дуж­ки, оскільки дужки є пунктуаційним знаком, і далі записати правильно.

Виправлення (закреслення та поновлення) написаного треба робити ручкою, а не олівцем.

Учні мають бережливо використовувати зошит: не починати новий, доки не списано попередній; користуватися обгортками; не бруднити сторінок; не виривати аркушів.

Заміна зошитів блокнотами або окремими аркушами паперу не рекомендується.

Усі записи в зошиті вчитель здійснює каліграфічно і грамотно.

Ведення робочих зошитів з мов та математики оцінюється щомісяця протягом кожного семестру.

При цьому рекомендується брати до уваги:

- у зошитах з мов: каліграфію, грамотність, культуру оформлення письмових робіт і наявність робіт над помилками. За кожний параметр виставляється від 1 до 3 балів;

- у зошитах з математики: охайність зошита та культуру оформлення робіт (дата, назва та вид роботи, розміщення завдань на сторінці, охайність креслень і виправлень, робота над помилками тощо). За мовні помилки оцінка не знижується. Також не впливають на цю оцінку математичні помилки – вони враховуються під час перевірки кожної письмової роботи. 

Оцінку за ведення зошитів заносять до класного журналу і враховують як поточну.

Орієнтовні вимоги до оформлення письмових робіт з мов

У період навчання грамоти учні 1 класу виконують навчальні завдан­ня в зошиті з друкованою основою (зошити для письма і розвитку мов­лення), де подано зразки написання літер, їх поєднань, окремих слів і ре­чень, а також вправи на розвиток мислення і мовлення школярів.

Щоб навчити першокласників орієнтуватись у розлініюванні зошита та для виконання індивідуальних, диференційованих вправ і завдань, по­чинаючи з листопада (січня), можна паралельно практикувати виконан­ня окремих завдань у шкільних зошитах з таким самим розлініюванням.

Завдання, пов’язані з мовним аналізом (креслення схем речень, звуко-складової структури слів, «друкування» то­що), першокласникам рекомендується виконувати в окремому зошиті в клітинку.

У 2 класі на уроках української та інших мов учні пишуть у зошитах в дві лінії з похилими лініями. У І семестрі 3 класу учні продовжують писати в таких самих зошитах або в зошитах у дві горизонтальні лінії без похилих ліній. У третьому класі учні поступово переходять на письмо в зошитах в одну лінію. Повний перехід усіх учнів класу на письмо в одну лінію може бути закінчений наприкінці 3 класу. Висота малих літер у цих зошитах повинна бути близько 1/2 висоти робочої лінії.

Записи на новій сторінці зошита учні починають робити з першого робочого рядка.

Початок запису тексту і його заголовок мають бути на одній сторінці. Якщо залишаються вільні рядки на сторінці, то їх можна використовувати для виконання інших завдань на розсуд учителя.

Між датою і назвою роботи (класна, домашня), між назвою та видом роботи, а також між видом роботи та заголовком рядок не пропускають. У зошитах з графічними сітками у дві горизонтальні лінії різної інтенсивності з похилими лініями та без них між кінцевим рядком тексту однієї письмової роботи і початком на­ступної рекомендуємо пропускати один робочий рядок; у зошитах з графічною сіткою з горизонтальними лініями - два робочі рядки для відокремлення однієї ро­боти від іншої та для виставляння оцінки і записів учителя.

Орієнтовні вимоги до оформлення письмових робіт з математики

Навчальні письмові завдання з математики учні вико­нують у зошитах у клітинку.

[b]Запис математичних завдань розпочинають на другій повній клітинці зверху та другій клітинці від поля чи згину сторінки зошита.

Між записами дати, назви роботи та її виду в зошитах з математики пропускають одну клітинку.

Між кінцевим рядком завдання однієї письмової роботи і початком наступної в зошитах з математики пропускають чотири клітинки для виставляння оцінки та для поміток учителя.

Літери і цифри рекомендується писати у клітинці зошита похило, кожну цифру, знак і літеру записувати в окремій клітинці.

Цифри в 1-4 класах записуються висотою в одну клітинку. Малі літери в 1-2 класах – висотою в одну клітинку, в 3-4 кла­сах – 2/3 клітинки. Великі літери в 1-4 класах пишуть заввишки в півто­ри клітинки.

Математичні вирази можна розміщувати в рядок або в стовпчик.

Між виразами відстань добирають довільно (2-3 клітинки), але з дотриманням си­метрії та економії паперу.

[b]Для полегшення пошуку способу розв’язання задачі пропонується записувати текст задачі коротко, використовуючи різноманітні форми: схему, таблицю, графічні умовні позначення, малюнок, орієнтуючись на опорні слова тексту. Добір форми скороченого запису задачі учень здійснює самостійно. Незначні неточності в записі короткої умови не впливають на оцінку.

У запитанні задачі найменування одиниць величини пишуть повністю, наприклад:

Скільки кілограмів картоплі в двох кошиках?

Після чисел найменування пишуть скорочено (відповідно до Державного стандарту України «Інформація та документація. Скорочення слів в українській мові у бібліографічному описі. Загальні вимоги та правила» (ДТСУ 3582-97), затвердженого наказом Держстандарту України від 4 липня 1997 р. № 391):

– без крапки: 3 мм, 5 см, 7 дм, 9 м, 12 км; 2г, 7 кг, 9 ц, 10 т; 12 с, 17 хв, 

15 год; 15 грн;

– крапка ставиться після скороченого найменування грошової оди­ниці – копійки:

20 к.

Одиниці швидкості скорочено записують так: 60 м/с (або 60 м за 1 с), 

17 км/год (або 17 км за 1 год).

Одиниці площі: 18 см2, 31 дм2, 73 м2 . Висота цифри 2 біля літери орієнтовно становить 1/2 клітинки.

Назви предметів біля цифри записують за правилами ско­рочень: 

8 д. (8 дерев), 14 гр. (14 грибів), 36 ябл. (36 яблук).

У відповіді до задачі назви предметів пишуть повністю: учень прочитав 5 казок.

У 1 і 2 класах відповідь задачі записують коротко, наприклад: 7 кг цукру. Повну відповідь рекомендується записувати, починаючи з 3 класу, її слід будувати за загаль­ними правилами побудови речень (відповідей на запитання).

У складеній задачі після кожної дії, окрім останньої, коротко записується пояснення, наприклад:

1) 18 + 9 = 27 (кг ) – зібрали яблук.

2) 27 : 3 = 9 (кг)

Відповідь: в один ящик умістилось 9 кг яблук.

Працюємо над помилками

Українська мова

Пропуск, заміна букв.

Перепиши слово без помилки. Підкресли місце, де було припущено помилку. В дужках вкажи кількість звуків та букв в цьому слові. Поділи слово на склади, випиши голосні.

Перенос слова.

Випиши слово. Поділи його на склади. Вкажи всі можливі способи пере носу.

Буквосполучення дж, дз.

Випиши слово правильно. Придумай 4 слова на те сполучення, в якому помилка. Вкажи всі важливі способи переносу цих слів.

Буквосполучення йо, ьо.

Після голосного пиши буквосполучення йо, після приголосного - ьо. 

Випиши слово. Придумай 4 слова на те буквосполучення, в якому є помилка.

Подовження приголосних звуків.

Випиши слово без помилки. Підкресли місце, де було припущено помилку. Придумай і запиши 4 слова з тим подовженим приголосним звуком, на який припущено помилку.

Букви я, ю, є, і, ь, що позначають м'якість приголосних звуків.

Випиши слово. Придумай 5 слів з м'якими приголосними. Підкресли букви, що позначають м'якість приголосних.

Ненаголошені голосні [е], [и], що перевіряються наголосом.

Випиши слово. Зміни його так, щоб ненаголошений голосний склад став наголошеним. Запиши перевірне слово. Підкресли букву ненаголошеного голосного.

Ненаголошені голосні [е], [и], що не перевіряються наголосом (словникові слова).

Подивись у словник, запиши слово правильно. Усно склади з цим словом речення. Випиши 4 слова з ненаголошеними [е], [и], що не перевіряються наголосом.

Сумнівні глухі приголосні звуки.

Випиши слово. Добери слово для перевірки - зміни його так, щоб після приголосного звука був голосний. Підкресли букву сумнівного приголосного.

Апостроф після б, п, в, м, ф, р перед я, ю,є, ї.

Випиши слово правильно. Придумай і запиши 4 слова з апострофом в корені слова.

Знаки в кінці речення (. ? !).

Склади речення правильно. Перебудуй речення у спонукальне (питальне).

Апостроф після префіксів перед я, ю, є, ї.

Випиши слово правильно. Придумай і запиши 4 слова з апострофом після префіксів, які закінчуються на приголосний.

Префікси роз-, без- (пишуться з буквою з).

Запиши 4 слова з тим префіксом, де в тебе помилка.

Префікси з-, с- (перед буквами к, п, т, х, ф пишеться префікс с).

Випиши слово правильно. Придумай 4 слова на припущену помилку, виділи префікс.

Написання префіксів і прийменників.

а) Випиши слова. Виділи префікс. Утвори від цього слова споріднені слова з різними префіксами.

б) Між словом і прийменником встав інше слово. Придумай речення з тим же прийменником.

Велика буква.

Випиши слово правильно. Запиши 4 слова на дане правило.

Суфікси - ськ, - цьк в українській мові пишуться з ь.

Запиши слово правильно. Запиши 4 слова з суфіксом -ськ, -цьк. Запиши їх. Правопис запам'ятай.

Префікси пре-, при- (префікс пре- пишеться тоді, коли його можна замінити словом «дуже»)

Випиши слово правильно. Придумай 4 слова на аналогічний правопис.

Правопис не з дієсловом.

(Не з дієсловом пишеться окремо, крім дієслів: нездужати, неволити, ненавидіти, нехтувати, недочувати, недосипати, недобачати).

Кома перед сполучниками а, але, що, щоб,ніж.

Придумай речення з тим сполучником, перед яким в тебе пропущена кома.

Відмінкові закінчення іменників.

Випиши слово, постав питання. Виділи закінчення. Визнач відмінок. Запиши 4 іменники у даній відмінковій формі.

Відмінкові закінчення прикметників.

Випиши слово, постав питання. Виділи закінчення. Визнач відмінок. Запиши 4 прикметники у даній відмінковій формі.

Особові закінчення дієслів.

Випиши слово. Виділи закінчення. Визнач дієвідміну - перевір правопис. (Букву е пишемо у закінченнях дієслів І дієвідміни; букву и - у закінченнях II дієвідміни). Запиши 4 дієслова у різних особових формах.

Правопис особових займенників.

Випиши займенник. Визнач особу, відмінок і число.

Помилка на невивчене правило.

Запиши слово правильно. Правопис запам'ятай. Склади речення з цим словом.

Математика

1.Помилка в задачі.

Розв’яжи задачу правильно.

2.Помилка в рівнянні.

Розв’яжи рівняння правильно.

3.Помилка в виразах.

Запиши вирази правильно.

4.Помилка в завданнях.

Виконай завдання правильно.

Граматичні помилки в роботі над помилками з математики не враховуються.

Звуковий аналіз слів

Для розмови ми використовуємо слова, які складаються зі звуків. Звуки бувають голосні та приголосні. Слова поділені на склади. У слові стільки складів, скільки у ньому голосних звуків.

Щоб визначити, скільки складів у слові, треба лікоть поставити на парту, а долоню, стиснуту в кулачок, піднести до підборіддя — скільки разів підборіддя натисне на кулачок при вимові слова — стільки й складів.

Звуки

голосні (звук не зустрічає перепони, його можна проспівати) позначаємо кружечком •

приголосні (звук зустрічає перепону) бувають: 

твердими (позначаємо однією рискою —)

та м᾿якими (позначаємо двома рисками =)

Приголосні м'які, якщо після них ідуть Я, Ю, Є, І, Ь.

Приголосні тверді, коли вони стоять у кінці слова або після них ідуть А, О, У, И, Е, апостроф чи інші приголосні.

Винятки: Й — завжди м'який звук.

Ч, Ш — завжди тверді звуки.

ї — завжди позначає два звуки [Й+І].

Щ — завжди позначає два звуки [Ш+Ч].

М'який знак і апостроф не є звуками, вони лише

позначають м'якість або твердість попередніх приголосних.

ДЖ, ДЗ — ці сполучення зазвичай позначають один звук.

Я Ю Є на початку слова, після голосного звука, після апострофа позначають два звуки; в інших випадках — один.