Рух пальців і кистей рук мають особливе розвиваюче вплив на формування розумових здібностей дитини з проблемами в розвитку і здоров'я.
Дослідниками і практиками різних країн світу встановлено і підтверджено практикою, що рівень розвитку мовлення та інтелекту знаходиться в прямій залежності від ступеня сформованості тонких рухів пальців рук.
Що підтверджується останніми дослідженнями: «Тонка координація рухів пальців і сформованість графічних рухів, як правило, оцінюється при виконанні маніпуляцій з дрібними предметами і копіювання малюнків. Рівень розвитку рухів кисті і пальців руки, а також загальна координація і довільна регуляція рухів дозволяють дати прогноз ефективності формування нових рухових навичок (насамперед
письма)».(М. Безруких)
      Фахівці стверджують, що кисті рук, пальці наділені великою кількістю рецепторів, які посилають імпульси в центральну нервову систему людини.
На кистях рук розташовано безліч рецепторів, масажуючи які можна впливати на внутрішні органи, рефлекторно з ними пов'язані.
    Як пише Олексій Редозубов у своїй книзі: «Первинні або проекційні зони куди імпульси надходять від периферичних рецепторів. Ці первинні зони дроблять сприйману інформацію і роблять її доступною подальшого перетворення. Назад з первинних зон до периферії направляються рухові імпульси». (А. Редозубов. Мозок напрокат. 2005. С. 13).
    Східні медики встановили, що масаж великого пальця підвищує функціональну активність головного мозку, масаж вказівного пальця позитивно впливає на стан шлунку; середнього – на кишечник; безіменного – на печінку і нирки; мізинця – на серце. Прості руху рук допомагають прибрати напругу не лише із самих рук, але й з губ, знімають розумову втому. Кожен палець руки має досить велике значення в корі півкуль головного мозку.

   Роботу з розвитку рухів пальців і кистей рук слід проводити систематично, щодня, не менше 20 хвилин. Тому на уроках трудового навчання для таких вправ приділяється особлива увага. Робота на уроках проводиться постійно і систематично, часто ігровій формі.
    Спочатку всі вправи виконуються в повільному темпі 5-6 разів кожною рукою окремо, а в завершенні – двома руками разом. Учні зі складними вадами розвитку не завжди можуть виконати ці вправи, але тривалі тренування поступово дають позитивний результат.
     Під час занять учитель стежить за правильною постановкою кистей рук і точністю переходу на інший рух. Постійно даються інструкції спокійним, доброзичливим тоном, використовуючи ігрові прийоми.
      Сприятливий вплив на розвиток рухів пальців і кисті руки надає самомасаж.
     Дані прийоми розвитку дрібної моторики необхідні для занять ручною працею і подальшої соціалізації дитини. Розроблена система вправ і програма виконання виробів: аплікацій, колажів, роботи з ножицями, плетіння із різних матеріалів, виготовлення орігамі і т. д. Зміна видів вправ знімає у дітей емоційне напруження, сприяє розвитку інтересу до виконуваної роботи, що розвиває дрібну моторику, координацію рухів, допомагає поліпшити просторові уявлення, розрізнювання кольорів та їх відтінків.
     Для всіх виробів використовуються доступні матеріали: різні види макаронних та круп'яних виробів, текстиль, природний матеріал, бісер. Учні візуально і тактильно запам'ятовують застосування цих виробів. Текстильний матеріал використовується з різною текстурою , кольором, що дозволяє розширити поняття кольору та формувати у учнів назви колірної гами.
   
Для стимулювання діяльності проводяться виставки робіт учнів, з роботами учнів учитель знайомить батьків і пропонує продовжити розвивати діяльність в домашніх умовах.
    У процесі діяльності стимулюється мовленнєвий розвиток учнів. Розширюється їх словниковий запас і уточнюються значення слів.
    Без спрямованого створення ситуацій трудового спілкування (тільки за рахунок формального засвоєння основ мови) домогтися у дітей з особливими потребами навряд чи можливо.
     Таким чином, очевидна необхідність навчати їх технологіями спілкування, формувати комунікативні вміння та навички в процесі навчання трудових дій. Система вправ допомагає учням не тільки в розвитку дрібної моторики і мови, але і в майбутньому їх соціалізації.

Конспект уроку трудового навчання у 2 класі

Тема . Оригамі. Пластика паперу. Послідовність дій під час виго­товлення оригамі. Практична робота: створення за схемою фігур літачка, човника, котика, песика тощо

Мета: ознайомити з історією появи техніки оригамі та основними прийомами оригамі; опанувати прийоми згинання паперу при виготовленні оригамі; удосконалювати навички роботи з папером; розширювати світогляд; розвивати інтерес до предмета, творчі здібності, уяву, мислення, пам'ять; виховувати акуратність, любов до праці і повагу до праці інших людей.

Обладнання: зразки виробів, різнокольоровий папір, ножиці, клей, пензлик, серветка для рук, мультимедійний проектор.

Хід уроку

І. Підготовка робочих місць.

ІІ. Організаційний момент.

Вправа «Сонце встало»   Слайд 2

Сонце вранці рано встало,    Піднімають руки вгору, потягують, роблячи руками
Діток всіх залоскотало.                             «ліхтарики».
Гладить грудку,                 Масажують «доріжку» вздовж спини знизу вгору.

Гладить шийку,                 Погладжують шию великими пальцями рук зверху вниз.
Гладить носик,                    Пальцями розтирають крила носа.
І чоло,                                   Проводять пальцями по лобі від середини до скронь.
Гладить вушка,                   Долонями розтирають вуха.
Гладить ручки.                    Розтирають долоньки.

Загартовуємось дружно!        Піднімають руки вгору.

Добрий день вам, другий клас!

Кличу знову в мандри вас —

майстровитих і завзятих,

роботящих малюків.

Перед мандрівкою треба набратися сил . Давайте пограємо в нашу улюблену гру «Як живеш?»
ЯК ЖИВЕШ? Ось так!
ЯК ПЛИВЕШ? Ось так!
ЯК БІЖИШ? Ось так!

ВНОЧІ СПИШ? Ось так!
ЧЕКАЄШ ОБІД? Ось так!
МАХАЄШ ВСЛІД? Ось так!
ВДАЛЕЧІНЬ ДИВИСЬ? Ось так!
ЗА РОБОТУ БЕРИСЬ?Ось
так!
Тепер ви теж посміхаєтеся, і можна починати урок.

Приготуйтеся, Папірчик

запросив мене із вами

на незвичну й таємничу

нову країну Оригамі.

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.

1. Розповідь вчителя. Слайд 3

    Паперу понад 2000 років. Винайшли його в Китаї. Виготовляли власноруч з шовкового дерева чи бамбуку.

Слайд 4   В наш час папір роблять спеціальні машини з деревини, макулатури, соломи, ганчір̓я, стебел кукурудзи. Такі машини виготовляють близько 1км паперу за секунду.

Слайд 5 «Гарний папір примушує думати про гарні речі» – говорять японці.

Мабуть, не даремно саме в Японії виникло мистецтво складання паперу – оригамі.

Слайд 6-7

Діти, я гадаю, з вас
Дехто в руки вже не раз
Паперовий аркуш брав,
З нього граючись, складав
Чи то човника, чи пташку,
Чи кишеньку, чи баклажку,
Чи то жабку, чи жучка,
Чи то просто літачка.
То ж повернемося з вами
До складання знову,
До мистецтва орігамі –
Є такеє слово.
Це японське давнє слово

Необхідно знати:

«Орі» – склад в японській мові,
Значить щось складати,
А папір свій називають
Всі японці – «гамі»,
Коли з нього щось складають,
Кажуть «орігамі».

— Сьогодні ми потрапимо разом із майстром Папірчиком в країну Оригамі.

Оригамі — давнє мистецтво складання паперових фігурок. Виготовляти з

паперу квадратної форми різні предмети, фігури тварин люди навчилися дуже

давно.

Фізкультхвилинка музична «Подорож» Слайд 8

—  Прийміть зручну позу. Заплющте очі. Уявіть, що ми йдемо лісовою стежиною, нас оточує краса, пахнуть квіти. Робимо глибокий вдих і відчуваємо їх ніжний аромат. Можна нахилитися, торкнутися їх ніжних пелюсток. Ми йдемо все далі і далі, а дерева стають все вище і вище. Вони тягнуть до сонця свої гілки. Сядьте на м'яку травичку під деревом, можна опертися на його потужний стовбур і відчути, як енергія дерева струмує по стовбуру від коренів до гілок. Можна відчути, як енергія дерева наповнює нас. Ми продовжуємо нашу подорож лісовою стежкою і зустрічаємося з Матінкою-Природою. ЇЇ ніжні і теплі руки торкнулися нашої голови, наших долонь, і ми відчули, як це тепло наповнює наше серце. Адже наше серце — це центр спокою, добра, любові. Тепер нам час повертатися до класу. Пам'ятайте про те, що ви завжди можете повернутися в це місце і зустрітися з Матінкою-Природою. Повільно розплющуємо очі

— І знову ми всі разом на нашому уроці.

Куди ми потрапили, відгадайте?

Стоїть корито повне води налито. (ставок)

Що таке ставок?(  штучна водойма для зберігання води з метою водопостачання, зрошення, розведення риби і водоплавної птиці)

Нас чекає  на гостини черепаха Аха.

Слайд 9                   10 фактів про черепах

Слайд 10                Массаж рук і ніг

Шла по полю черепаха

І кусала всіх від страху.

Кусь! Кусь! Кусь!

Я нікого не боюсь!

Слайд 11                Загадки від черепахи Ахи.

Пливе свинка

Вирізана спинка

Сліду не лишає

Хто його вгадає? (човник)

У зеленому жакеті
Галасує в очереті.
Хоч і плавати мастак,
І не риба, і не рак.(Жаба)

В мене довгий хоботок,

З квіт збираю я пилок

Ще яскраві крилья маю,

Безтурботно я літаю.(метелик)

 У річці, у ставі, у морі 
Живе і не відає горя.
Дзьоба нема та дзьобає із гачків 
Мушок, жучків, черв'ячків.(риба)

— Сьогодні на уроці ми працюватимемо у групах. Кожна група створить виріб у техніці оригамі : Слайд   12

група «Патруль» - жабку:

група «Екологи» - метелика;

група «Риболови» - рибку;

група «Капітани» - човник.  

Слайд 13   Правила роботи в групі

      1.Працюють всі. 
      2.Кожний пропанує варіант відповіді по черзі. 
      3.Говорити коротко й чітко. Головне – не перебивати один одного. 
      4.Критикуй – не товариша, а ідею. 
      5.Ми працюємо разом, щоб було добре всім. 
      6.Культурна людина вміє не тільки говорити, а й слухати.

   А зараз ми з вами переходимо до практичної роботи і спробуємо свої вміння в техніці орігамі. Перед вами панорама ставка. Слайд 14

- Що ви на ній бачите?Чому сумує черепаха Аха? Як ви думаєте, чого тут не вистачає? Зараз ми виправимо цю помилку і спробуємо прикрасити панораму виробами у техніці орігамі.

Хто у нас помічники? (наші пальчики)
Пальчиковий масаж
 Слайд 15
Вранці пальчики проснулись

І старанно потягнулись…

Ніби річка потекли,

Наче човник попливли...

Вправо-вліво показали,

Гопака затанцювали…

А тоді обійнялись

І до праці узялись.

Секрети майстра Папірчика

Майстер Папірчик приготував вам підказки   Слайд 16

     Мистецтво складання, що народилось в Японії, розійшлося по всьому

світу.

      Запам’ятати порядок складання багатьох іграшок було важко, тому намага-

лися його записувати. Так з’явилася нова мова — мова позначок. З їх допомогою

люди на малюнках-схемах записували шлях аркуша від паперового квадратика

до готової фігурки.

    Поява числа авторських робіт пов'язано з ім'ям  відомого на весь світ японця Акіри Йошізава . Він розробив абетку орігамі , яка дозволила записувати і передавати проес складання фігурок  та придумав більш 50 000 моделей орігамі.

       Складання багатьох фігурок в оригамі розпочинають з нескладних конструк-

цій, які називають базовими формами. Їх можна легко виготовити з квадратного

аркуша паперу.

Робота за схемами:  «Умовні позначення» Слайд 17

Подивіться порядок роботи.

Правила техніки безпеки на уроці.

– Нагадаємо основні правила техніки безпеки на уроці трудового навчання.

Не заважати сусіду працювати;

стежити, щоб не розлити клей;

роботу виконувати охайно;

не забувати користуватися серветкою для рук.

Група «Капітани»

Човник

Матеріали:
Прямокутний аркуш паперу (альбомний формат) 

Опис і схема в картинках:

Кладемо перед собою прямокутний аркуш і складаємо його навпіл.

Загинаємо верхні кути до центру під прямим кутом.

Знизу підгинаємо наверх з двох сторін вільні краю аркуша.

Загинаємо кути країв всередину.

Зводимо протилежні кути отриманого трикутника. Вийшов квадрат. Закріплюємо нову лінію згину.

Загинаємо нижні кути до верхнього кута з двох сторін, щоб вийшов трикутник.

У отриманого трикутника зводимо протилежні кути один до одного - знову вийшов квадрат.

 

Тримаємо квадрат за верхні куточки і розводимо їх в сторону поки не вийде човник.

Група «Екологи»

 

Метелик

Група «Риболови»

 

Рибка

Група «Патруль»

 

Жабка

III. Практична робота учнів

Діти працюють у групах. Учитель за потреби допомагає учням.

Слайд 20    Масаж спини «МІСТОК»
(1) Над ставком – вузький місток,

Йдуть звірята у лісок.
(2) Кицька вправненько пройшла,
(3) Змійка тихо проповзла.
Змійка тихо проповзла
(4) Півень слідом  маршував...
(5) Козлик білий проскакав, два рази проскакав.
(6)Качка крякає та йде,

Каченят слідом веде.

(7) Тихо йде бабуся Нула

Всіх  додому повернула.
1 – погладити спинку знизу вгору
2 - переступати вказівними і середніми пальцями обох рук по спинці знизу вгору
3 – хвилястий рух долоні поставленої на ребро по спинці знизу вгору
4 - переступати під музику, спираючись на кінчики пальців
5 – простукати кулачками на кожен склад по спинці знизу вгору, назад і знову вгору
6 - «йти» долонями обох рук
7 – «йти» вказівним і середнім пальцем, в кінці пісні – полоскотати.

IV. Виставка та оцінювання робіт

— Які гарна панорама у вас вийшла!

— Розкажіть, як вам працювалося у групі?

— Хто допомагав товаришеві?

— Хто припустився помилок?

— Як виправляли їх?

за те що подорували друзів, черепаха Аха дарує вам пісеньку.

Перегляд – спів . Слайд 20

V. Підсумок уроку

— Чи сподобався вам сьогоднішній урок?

— Чого він вас навчив?

— Які відкриття ви зробили?

— Де надалі знадобляться знання, отримані на уроці?

— Як ви сьогодні працювали?

Про яку людину кажуть «Як черепаха»? Передивіться мультфільм.

 Слайд 21   В руках я тримаю звичайний аркуш паперу. І для нас це звичайна річ. Яку ми можемо порвати, пожмакати, викинути до смітника. А японці вважають, що в ньому міститься камі – божество, яке надає паперовим фігуркам магічні властивості.

В свій час цим мистецтвом захоплювалися такі видатні люди, як Льюіс Керолл (автор книги «Аліса в країні чудес» ) умів складати фігурки з паперу Проявляйте і ви свою фантазію і створюйте нові фігурки в техніці орігамі

Слайд 22    Ось і уроку кінець!
Хто працював – молодець!
За роботу – по заслузі!
Щиро дякую вам друзі!

Ось яку красу створили

 

Які ручки в нас умілі