Тіло – дзеркало душі

                         (психологічний тренінг для педагогів і батьків)
    "У здоровому тілі - здоровий дух" ("Spiritus sano in corpore sano") - це вираз відомо багатьом. Тіло є продовженням нашої психіки. Зазвичай проблеми, пов'язані з психічним здоров'ям, починаються з фізичного або емоційного стресу. Всі наші думки і дії вкарбовуються в тілі. Поступово накопичується втома і стреси, із-за чого відбувається блокування енергії, виникають тілесні затиски, що неминуче призводить до хвороби.
     Поведінка, пов'язана з фізичними дотиками під час контакту, називають терміном — хептика. Зазвичай дослідники розрізняють слова —дотик (активний навмисний свідомий, частіше руками) і зіткнення (випадковий випадковий контакт між будь-якими ділянками тіла.). Крім того, організм людини має особливість: легке скороминуще випадковий дотик може викликати незрівнянно більш сильний ефект.
      Так, американський психолог М. Кнапп проводив експеримент. При видачі студентам нових читацьких квитків бібліотекар торкався своїми пальцями руки деяких з них. В іншому до читачів ставлення було однаковим. На виході студентів просили дати за рейтинговою шкалою загальну оцінку, як бібліотекаря, так і бібліотеки в цілому.
     Ті, кому дісталося дотик (особливо дівчата), дали високу оцінку і бібліотекаря, і бібліотеці, ніж ті, кого не стосувалися. Причому не важливо, чи відчув він дотик (тобто підпорогові сигнали теж читаються всім організмом).
    У західному суспільстві дотику під час контактів незнайомих людей не заохочуються. Якщо дорослі випадково торкаються один одного, наприклад, в транспорті, то прийнято вибачатися. Це, мабуть, пов'язано з тим, що в названому суспільстві фізичним дотиків приписується сексуальний контекст (після «революції», яку викликали роботи 3. Фрейда). Однак під час спілкування знайомих людей допускаються дотик, коли треба підбадьорити, висловити співчуття, підтримку.
     Дослідження в аеропорту показали, що 60% людей,які  зустрічаються і розлучаються доторкуються один до одного. При розставанні дотик  триває довше. Частіше ініціатори дотику чоловіки, рідше - жінки.
      Взаємозв'язок тіла і душевного стану людини встановлена давно, тому активні дослідження в цій області допомагають значно розширювати можливості психотерапевтичного лікування. Тілесно-орієнтована терапія виступає як самостійний напрям в психології, володіючи при цьому чіткої концепції і різноманітними практичними напрацюваннями.
      "Тіло пам'ятає все" – так звучить один із законів тілесно-орієнтованої психотерапії. Тілом зберігаються всі спогади і пережиті нами емоції. Почуття і страхи, які людина ігнорує, виливається у проблеми зі здоров'ям і якщо продовжувати не звертати на них уваги – таких проблем буде додаватися все більше. Кожна частина тіла відповідає за певні страхи людини і залежно від того, в якому місці виникають неприємні відчуття, можна визначити, чого боїться людей.
      Наша Свідомість не хоче визнавати деякі почуття, тому вони розійдуться по тілу і осідають в певних місцях. Цей механізм в психології охрестили "витіснення". У Несвідомому відбувається витіснення хворобливих переживань, думок і спогадів, в тому числі і страхів людини. Щоб нагадати про себе, вони трансформуються в хвороби, таким чином, приховані почуття намагаються звернути на себе увагу.
Як намалювати індивідуальну тілесну карту страхів?
Вам знадобиться чистий аркуш паперу і інструменти для малювання (але не фломастери і ручки).
1. Намалюйте Ваше тіло.
2. Закривши очі, спробуйте відчути своє тіло. Чи Ви відчуваєте напруження? Чи
комфортно Вам? Ви відчуваєте тепло?
3. Продовжуючи відчувати своє тіло, запитайте себе: "Де в моєму тілі живе страх?".
4. Позначте на малюнку місця, в яких живе страх. Таких ділянок може бути кілька, де
сь страх людини виражений більше, десь менше – можна висловити це за допомогою квітів.
    Тілесна карта страхів людини: де сховалися переживання
1. Ноги. Біль в ногах може говорити про страх втрати стабільності і опори. Людина не відчуває впевненості у завтрашньому дні.
2. Таз. Проблеми в області тазу говорять про страхи людини в сексуальній сфері. Цим страхом провокується розвиток різних захворювань, а також він перешкоджає отриманню оргазму у жінок.
3. Живіт. Дискомфорт у цій області обумовлений страхом людини за життя. Може бути ситуація загрози для життя була і не реальн
ою , але навіть коли небезпека минає для Несвідомого вона залишається актуальною. У зв'язку з цим не вдається досягти повноцінного розслаблення і відчути себе в безпеці.
4. Район діафрагми, включаючи шлунок і сонячне сплетіння. У цій зоні влаштувалися соціальні страхи. Страх людини – бути відкинутим суспільством.
5. Грудна клітка. У цій зоні на карті страхів відбивається страх людини перед самотністю, людина боїться бути відкинутим як особистість.
6. Руки. Через цю частину тіла виражається страх людини перед контактом з світом. Часто люди, які приховують цей страх, вибирають професію, де не потрібно спілкуватися з оточуючими.
   Проблеми з кистями вказують на проблеми з комунікацією. Права кисть свідчить про страх чоловіків, а ліва – жінок.
7. Спина. Дискомфорт у цій області свідчить про те, що людина боїться постати недосконал
ою, не виправдавши очікування оточуючих. Найчастіше з такою проблемою стикаються перфекціоністи.
   Що стосується плечей, то вони символізують відповідальність і силу. Біль в цій галузі пов'язана зі страхом людини виявитися слабким або не впоратися з відповідальністю.
8. Шия. Часті ангіни, відчуття стиснення і першіння переслідує людей, яким важко виражати свої почуття.
Постійна напруга в шиї виникає з-за того,що кожен раз, коли почуття хочуть вийти назовні, шия стискається і утримує їх усередині.
9. О
бличчя. На тілесної карті страхів обличчя символізує страх "втратити обличчя". Такі люди потребують любові і схваленні, тому щоб усім догодити їм доводиться постійно носити маски.
10. Очі. Страх реальності вражає один з основних каналів сприйняття. Людина відмовляється бачити правду, що виливається у проблеми із зором.
   Емоції не можна тримати в собі, саме таємні страхи і є причиною більшості захворювань. Впоравшись зі своїми внутрішніми переживаннями Ви зможете позбутися від проблем зі здоров'ям.
    Теоретичні і практичні системи тілесно-орієнтованої психотерапії ґрунтуються на переконанні про міцну взаємозв'язок  між фізичним і психічним здоров'ям людини. Так, психологічно закрита, замкнута людина, буде закріпачена і у фізичному плані.
Саме тому, впливаючи на тілесну оболонку людини можна усунути або мінімізувати його психологічні розлади.
     Хода, міміка, жести, манера ходити, улюблені пози – це мова нашого тіла, який знає людина і розповість дуже багато: про його проблеми в сім'ї, рисах характеру, комплекси й страхи. Фізичний стан людини здатне розповісти про його внутрішні проблеми, про його психічний та емоційний стан. Тіло людини відображає всі його почуття, емоції, переживання і страхи. Саме тому психотерапевти і психологи всього світу приділяють особливу увагу навчанню тілесно-орієнтованої психотерапії.
     Вона добре підходить для роботи з емоційними розладами дітей, підлітків і дорослих в лікарнях, клініках та спец. школах. Така терапія також може допомогти людям з фізичними вадами поліпшити свою самооцінку, навчитися балансу і координації.
   Великий вплив на розвиток тілесно-орієнтованої терапії зробила аналітична психологія К. Юнга. "Тіло без душі нам ні про що не говорить, так само як - дозволимо собі встати на точку зору душі - душа нічого не може значати без тіла..." " ...можуть брехати думки, можуть брехати почуттями. Єдине, що ніколи не бреше – це тіло і сни»...
     Протягом усього життя бажання, почуття, заборони «кодуються» тілом людини, створюючи блоки і броню. Тілесний контакт грає в житті людини величезну роль з самого народження, коли дотику матері відкривають дитині світ ще до того, як він почне усвідомлювати себе.
    Для дітей до року тактильний контакт життєво важливий, також як і харчування або сон. Дитину треба погладжувати  не менше 8 разів на день. А ще краще 20. Справа не в кількості, а в якості. Краще один раз обійняти так, щоб дитина відчула: вона вам потрібна, що вона любима, ніж 8 раз але формально.  Дослідження психологами знаків фізичного контакту між людьми показали, що, якщо дитина обділена дотиками людських рук і тіла, її розвиток протікає уповільнено і в соціальному, і в емоційному, і в фізичному планах.
   
Але і для старших діток він, зрозуміло, теж важливий. Те, що дітки менше люблять обніматися з віком - це наша «ведмежа послуга». Багато батьків кажуть: «Ти вже виріс, що ти як маленький». Ось так ставиться заборона на прояв потреби в тілесному контакті. Однак ця потреба все одно є. Навіть самі о«колючі» дітки мають потребу в ньому. Для діток самі улюблені й важливі – це батьки. І їм важливо тілом відчувати, що вони потрібні батькам.
    Дослідження Сідні Джоурарда показали, що дотики від інших осіб найбільше трапляються з боку близької людини протилежної статі. Такими ж частими бувають дотики матері (правда, лише на визначених ділянках і лише до певного віку).
      Нагадаємо, що дотик є дією навмисною, свідомою і найчастіше робиться руками, передає більш активний характер дій з боку конкретної особи.
     У процесі формування особистості з'являються складності дорослішання, численні стреси пригнічують почуття і відчуття тіла, сприяють зубожіння емоцій. Більш глибокі переживання закріплюються в пам'яті тіла. Так утворюється «м'язовий панцир», зони і вузли хронічних напруги і затисків, що знижує рухливість життєвих ресурсів організму. Втрачається здатність отримувати задоволення від життя, так як броня блокує можливі негативні і позитивні відчуття всередині тіла і ззовні.
    З усього вищесказаного можна зробити висновок про те, що ця терапія - це вид терапії, який використовує дотик для розвитку соціальної, когнітивної, емоційної і фізичного життя людини. Використовувати її можна в роботі з дітьми з різноманітними емоційними проблемами, зниженням інтелектуальних можливостей і тяжкими захворюваннями.
     Всі теоретичні концепції тілесної психотерапії мають практичні форми застосування, які складаються з ряду вправ спрямованих на досягнення визначених цілей:
• зняття стресу;
• зняття хронічної втоми;
• лікування неврозів, депресій;
• позбавлення від страхів;
• позбавлення від почуття незадоволеності
• Підвищення самооцінки
     Завдяки вправам тілесної терапії дитина зможе навчитися розслаблятися, слухати своє тіло, розуміти його і знайти гармонію з навколишнім світом.
   Використання елементів анімалотерапевтических технік дозволяє регулювати
відносини в родині. Це дозволяє батькам в ігровій формі знаходити контакт з
своєю дитиною, знімати напруження м'язів тіла, отримувати позитивні емоції,
довіряти один одному.

 

Тілесно-орієнтовані вправи:
«Маріонетки»

    Вчитель просить дітей уявити, що вони — м'які тканинні іграшки, які
висять на ниточках.
    Діти встають в коло і піднімають руки.
По команді психолога послідовно
виконують наступні рухи: опускають вниз кисті рук; згинають руки в ліктях;
розслаблюють руки і ті падають вниз; згинають тулуб і опускають голову; згинають
  коліна і присідають навпочіпки.
(зняття напруги м'язів тіла, отримувати позитивні емоції)
«Лежача вісімка»
Діти з'єднують долоні і витягують руки вперед.
Вчитель виконує ті ж рухи і каже:
- Уявіть, що кінчики ваших пальців з'єднані з моїми невидимими нитками.
Куди рухатимуться мої руки, туди і ваші.
   Вчитель починає повільно «малювати» з'єднаними долонями знак
нескінченності:
    У ході виконання вправи рекомендується «намалювати» п'ять таких вісімок.
По закінченні діти струшують кистями рук .
"Поза Лелеки"
   Дитина стоїть прямо, ноги місці. Піднімаючи руки вгору долонями вперед, треба прогнутися і вдихаючи повільно нахилитися. При цьому необхідно захопити руками
гомілки ніг. Треба постаратися не згинати ноги в колінах, добре б дістати чолом коліна. Дихати можна довільно. Тримати позу 10-15 секунд, а потім повільно випрямитися.
"Візьми себе в руки"
    Як тільки ви відчули, що дитина неспокійн
а, хоче когось стукнути,
щось кинути, є дуже хороший спосіб довести собі свою силу: обхопи долонями
лікті і сильно притисни руки до грудей - це поза витримано
ї  людини.
"Сніговик"
     Вчитель пропонує дітям перетворитися на сніговика. Діти розводять напружені
руки в сторони, надувають щоки, роблять сумне обличчя і нерухомо стоять на місці.
Педагог каже: "Так простояв наш сніговик всю зиму, але ось прийшла весна,
пригріло сонечко, і сніг почав танути". Діти поступово розслабляються, опускають
руки, "падають", підставляють обличчя сонцю і присідають навприсядки.
"Олівці"
   Дорослий. Пальчики - це олівці і їх треба прибрати в коробку - стиснути кулачок. Стискати треба сильно
, а то олівці впадуть.
   Через кілька секунд педагог пропонує дістати олівці - розтиснути кулачок.
   Діти ворушать пальчиками: "Ось які олівці!"
   Дитина встає на коліна, руки і стегна треба поставити перпендикулярно підлозі і
перпендикулярно один одному. Плавно підняти голову, максимально прогнутися в
попереку. Необхідно утримувати позу 10-15 секунд. Дихання рівне, спокійне.
Попросіть дитину подумати про щось добре і радісне.
"Поза сердитої кішки"
     Корисно чергувати з позою доброї кішки. Вихідне положення теж. Далі
дитина опускає голову, а спину плавно вигинає вгору. Дихання довільне.
Дитину просять подумати про те, що його злить. Утримувати позу 10-15 секунд.
«Вжитися в образ»: розкріпачен
а людина з розпрямленими  плечима, високо піднятою головою і вільною ходою; побути граючою дитиною, кішкою і т. п. Пройдіться «по пісках», по болоту, слизькому паркеті, по брудній дорозі в туфлях на високих підборах. Уявіть себе виростаючим з саджанця кущем, розкриваючою квіткою. Пройдіться в костюмі полярника, в робочому комбінезоні, в норковому манто, у вечірній сукні зі шлейфом, в купальнику.
«Мотивований біг або ходьба»: проти вітру, по росі, по болоту, над прірвою, по ущелині; поспіх на роботу, з роботи, на побачення, в басейн. Рух проти натовпу, якщо не хочемо когось збудити, розбудити, якщо ми злі і сердиті, якщо йдемо робити щось для себе неприємне.
«Діалог рухів». За дві хвилини спілкуйтеся з партнером з допомогою пантоміми у ролях: вчитель і учень, батько та дитина, чаклун і зомбі, злодій і поліцейський, чоловік і жінка, сила і слабкість, активність і пасивність, грубість і м'якість, любов і ненависть, прийняття та відхилення, прикрість і задоволення, нудьга і інтерес і т. д.
«Змійка». Група
строїться за ведучим в потилицю і рухається за ним, повторюючи всі його рухи; потім ведучий переходить в кінець шеренги, і ведучим стає наступний за ним учасник.
«Скляна кобра». Учасники стають один
за одним, закривають очі і обмацують спину стоїть попереду, намагаючись запам'ятати його. Ведучий вимовляє «Дзинь!", «кобра» розбивається і протягом хвилини «сегменти» бродять по кімнаті, захищаючи себе виставленими долонями. За сигналом ведучого «кобра» починає зростатися.
«Плутанина». Учасники беруться за руки, утворюючи ланцюжок, ведучий веде її, переступаючи через руки інших і заплутуючи. Учасник, який чекав весь цей час за дверима, входить і намагається розплутати ланцюжок. Коли це йому вдається, він змінюється з ведучим ролями.
«Хаотичний рух». Учасники вільно розташовуються, по команді починають швидко безладно переміща
ються, стикаючись один з одним.
«Зоопарк». Кожен член групи зображує яке-небудь вибран
у ним тварину в тісному вольєрі.
«Пінгвіни». Під час морозу пінгвіни, щоб зігрітися, збиваються в купу; ті, хто опиняється з краю, намагаються протиснутися всередину зграї.
«Проти руху». Учасники стають у коло, заплющують очі, виставляють руки перед грудьми долонями назовні. За сигналом ведучого кожен переходить на іншу сторону кола.
«Зустріч на вузькому містку». Протиснутися назустріч один одному через вузький прохід, утворений учасниками, і при цьому розминутися з партнером: у вузькі двері, між двома калюжами, на вузькому містку.
«Пеньки і бульдозери». Пеньки, укоренившись, стоять намертво. Бульдозери намагаються зіткнути їх з місця або стягнути , хапаючи за руки.
«Передача по колу» ритму, руху або уявного предмета: трубки миру, кошеня, їжачка.
«Оригінал». Кожен проходить перед групою в манері, несхожою на інших.
«Етюди з уявними предметами». Грайте з уявним м'ячем, обмацуйте невидиму стіну, відкрийте кватирку, знайдіть потрібну книгу в книжковій шафі, посмажте яєчню.
«Розтисни кулак». Один стискає кулак, інш
ий без слів повинен домогтися того, щоб кулак розкрився.
"Тихе озеро"
Дорослий. Станьте зручно, закрийте очі і слухайте мій голос.
Уявіть собі чудовий сонячний ранок. Ви знаходитесь біля тихого,
прекрасного озера. Чути лише ваше дихання і плескіт води. Сонце яскраво світить, його
промені зігрівають вас, ви відчуваєте себе все краще і краще. Ви чуєте спів птахів і стрекотіння коників. Ви абсолютно спокійні. Сонце світить, повітря прозоре і чисте. Ви відчуваєте всім тілом тепло сонця. Ви спокійні і нерухомі, як цей тихий ранок. Ви відчуваєте себе спокійними і щасливими, вам лінь ворушитися. Кожна клітинка вашого тіла насолоджується спокоєм і сонячним теплом. Ви відпочиваєте...
А тепер відкрийте очі. Ми в школі, ми гарно відпочили у вас бадьорий
настрій і приємні відчуття будуть з вами на протязі всього дня.
      Методи тілесної психотерапії особливо ефективні для лікування психосоматичних захворювань, неврозів, наслідків психічних травм (травми розвитку, шокові травми) і посттравматичних стресових розладів, депресивних станів. Тілесно-орієнтовану терапію можна так само назвати інструментом особистісного зростання, що дозволяє досягти більш повного розкриття особистісного потенціалу, збільшення числа доступних людині способів самовираження, розширення самоусвідомлення, комунікації між людьми і поліпшення фізичного самопочуття.