Читання і письмо — це два
необхідних школяреві інструменту
вчення і в той же час два віконця
у навколишній світ. Без вміння швидко,
швидко і свідомо читати,
швидко, напівавтоматично писати
дитина залишається ніби напівсліпою.

В. А. Сухомлинський

       Діти з особливими потребами відчувають труднощі в зосередженні уваги, розумінні і виконанні найпростіших інструкцій. Часто не вдається, особливо на перших уроках, домогтися довільної цілеспрямованої діяльності учнів. Увага носить переважно мимовільний характер. Дітей можуть зацікавити яскраві іграшки, знайомі або незвичайні предмети, мелодії, шуми і т. п. У деяких із них зазначається імпульсивність, хаотичність поведінки.
       Для більшості дітей з особливими потребами характерна висока виснаженість, втома. У частини з них стомлення проявляється в розгальмуванні, непосидючості, крикливості, неспокої, в інших – в наростаючій млявості, байдужості, малорухомості.

     Для підвищення розумової працездатності дітей з особливими потребами, попередження передчасного настання стомлення на уроках у них статичної м'язової напруги, вводяться вправи «Театру зцілювального дотику», крім того, визначається і фіксується психологічний клімат на уроці, проводиться емоційна розрядка, дотримується режим провітрювання, забезпечується дотримання учнями правильної постави. Обов'язкова умова ефективного проведення – позитивний емоційний фон.
                                                                                             Скажи мені – і я забуду,

Покажи мені – і я запам’ятаю,

Дай доторкнутися – і я зрозумію.

(Китайська народна мудрість)

    Саме такий підхід в роботі з дітьми став підґрунтям такого виду асоціативного мислення, як тактильні асоціації.

     В період навчанні грамоти  використовуємо різні прийоми конструювання букв:

-вивчаючи букви, для її кращого запам'ятовування використовуємо не тільки зорово-слухові аналізатори ,але і тактильні
-для запам'ятовування написання літери використовуємо різні корекційні завдання (знайди знайому букву серед інших букв і предметів, склади букву з паличок, нитки, смужок різної довжини ,зліпи з пластиліну, проведи пальцем по букві, вирізаної з наждачного або оксамитового паперу)
-обведення літер пальцями, олівцем, ручкою,
-складання вивчених букв з елементів конструктора
-малювання вивчених букв
-обведення літер за трафаретом, розфарбовування

-наклеювання ілюстрації, що зображує предмет, назва якого починається з вивченої букви поруч з обведеної та розфарбованої буквою
-малювання букв паличкою, пальцями на піску, землі, манки
-обведення літери пальцем, малювання її в повітрі, крейдою на дошці
-складання складів, слів із букв за допомогою магнітної дошки.
Малювання букв паличкою, пальцями на піску, землі, манці:
- Складемо букву «с» з паличок на партах.
- Яку букву склали?
- Надрукуємо на манці.
- Яку букву надрукували?
- Зліпимо з пластиліну.
- Яку букву зліпили?
Для розвитку тактильних відчуттів:
-«Пухнасті букви» ( з оксамитового паперу)
-«Хвилясті букви» (з гофрованого паперу)
-«Суворі букви»(з наждачного)

    Кінестетична пам'ять – це пам'ять на рухи та відчуття. Діти, в яких розвинутий цей вид пам’яті, не тільки легко уявляють події, а й самі відтворюють їх. Цей метод краще підходить для дітей дошкільного та молодшого шкільного віку, яким подобається рухатись.

Наприклад:

Івасик іграшками грався,

А по двору ішов індик.

Івась побачив і злякався,

І від індика в дім утік.

Н. Забіла.

    Вивчаючи цей вірш за допомогою кінестетичної пам’яті, дітям треба уявити себе хлопчиком Івасиком і виконувати всі дії, що є у віршику (гратися іграшкою, імітувати ходу індика, зобразити переляк, швидко побігти в дім).

    Практика показує, що впровадження в навчання цієї  технології веде до зниження показників захворюваності дітей, створення сприятливого психологічного фону на уроці; появі і збереження інтересу до навчального матеріалу; створення умов для самовираження учнів; розгортання різноманітних видів діяльності; попередження гіподинамії.

 

      На уроках навчання грамоти, при вивченні нової літери ,ми з дітьми, спочатку дивимося на букву, а потім фантазуємо, придумуємо асоціації на що ця буква може бути схожа? Може на якийсь предмет або тварину, або ми можемо зустріти силует цієї букви десь в природі. Якщо дітям важко, то спочатку кажемо свою асоціацію і показуємо картинку. Прописуємо на спині, на долоньці, на щічках.

Download
Вивчення букв.pdf
Adobe Acrobat Document 1.1 MB

    Мета такої вправи: познайомити учнів з таким прийомом запам'ятовування, як асоціація; розвивати уяву, образну пам'ять учнів, мислення, творчість. Дітям така вправа дуже подобається.


     У початковій школі потрібно закласти міцний фундамент пам'яті, а це знання, здобуті, надбані, засвоєні дитиною в процесі безпосереднього пізнання навколишнього світу під керівництвом вчителя. При вивченні віршів ми використовуємо технологією «Театру зцілювального дотику» для кращого запам’ятовування -  ми «малюємо» зміст вірша на тілі – спина, долоня, рука, ніжка, животик, щічка.


     Для дітей з особливими потребами дуже важливо задіювати усі види відчуттів: зорових, слухових, тактильних, кінестетичних (рухових). 

ЗАЙЧИКА ЗЛЯКАЛИСЬ

П.Воронько

Ми ходили по гриби,

Розмірно  тупотіти пальчиками по ніжках

Зайчика злякались.

Показати долонями великі вушка

Стиснути кулачки, притиснути руки до грудей, очі “перелякані”

Поховались за дуби,

Затулити долонями обличчя

Розгубили всі гриби,

Розвести руки, заглядати за уявні перешкоди, ніби шукаючи.

Потім засміялись –

Обійняти голову руками, похитувати головою

Зайчика злякались!

Показати долонями великі вушка

Стиснути кулачки, притиснути руки до грудей

 

ПРО МИШОК

Л.Лежанська

Дві подружки

Показати два пальці

сірі мишки

Скласти кулачки разом, ніби щось ховаючи, вести складеними кулачками праворуч-ліворуч.

Погуляти вийшли трішки.

Крокувати пальчиками по ручках

Раптом котик їм навстріч –

Показати «вуса» і «хвіст»

Мишки в шпарку шурх під піч!..

Пробігтись пальчиками від плеча до долоньки

Долоньку скласти в кулачок

 

КОТИК

М.Підгірянка

Скочив котик

Підстрибнути пальчиками легенько по животику

Сів на плотик

Присісти біля пупика

Миє ротик

«Мити» ротик

І животик

Погладити животик

Він миленький,

Погладити собі волосся

Він чистенький –

 

Милий Мурчик

Колові рухи за годинниковою стрілкою на животі

Мій маленький.

 

 

КОЗЕНЯ

Г.Чубач

Куштувало

Колові рухи навколо ротика пальчиками

Козеня

Показати пальцями «ріжки» на голові

Кущики колючі

Показати пальцями колючі «пазурі»

І кричало козеня: «Ой, які кусючі!»

Обійняти руками голову, похитувати головою, ніби в розпачі

Є колючки тут і там.

Руки разом. Пальці рук переплетені. Підняти пальці однієї руки, опустити, потім підняти пальці другої руки

Як його вкусити?

Розвести руками, ніби розгублено

Треба кущики колючі

Показати пальцями колючі «пазурі»

Косами скосити.

Ребром долоньки постукувати  по другій долоньці

 

ЇЖАЧОК

В.Гринько

Біг маленький їжачок

Переступати пальчиками по спинці на місці

Зачепився з дрючок

Схопити руками за плечі, робити рухи, ніби не можеш відчепитися

Бідолаха сяк і так,

Руки близько перед собою, нахилятися вправо-вліво, дивитися в сторону нахилу

Не відчепиться ніяк.

Руки розвести в сторони, знизуючи плечима, ніби від подиву

Так до вечора й

                     сидів,

Переступати пальчиками по спинці на місці

Дуже їсти захотів.

Погладити себе по животику

І пішли їжаченята

Розмірно йти по колу по спині

Рятувати свого брата.

Обійняти себе обома руками

 

СПІВАНОЧКА

П.Воронько

Пішли, пішли

Йти пальчиками по долоньці на місці

Поїхали

 

За спілими

Підняти руки вгору, колихати ними, ніби гілками дерево

Горіхами,

 

За горіхами,

Розтирати  долоньки

Грибами,

 

Що ростуть

 

Поміж дубами,

Розвести руки в сторони, дивитися вправо-вліво

Між дубами,

 

Між кленами,

 

Під липами

Нахилитися і дивитися вниз

Зеленими.

 

Ми горіхів

 

Не нарвали

Похитати головою «ні»

І грибів

 

Не назбирали.

Похитати головою «ні»

Зате добре

 

Погуляли

Йти пальчиками по долоньці на місці

Між дубами,

 

Між кленами,

 

Під липами

 

Зеленими.

 

 

ЗАЙЧИК

С.Павлович

На землі сніжок лежить

Відкритими долонями ніби притискувати сніжок до землі

Зайка по снігу біжить.

Підстрибнути кілька разів пальчиками по ніжках

Мерзнуть вушка,

Показати великі вушка

Мерзнуть лапки

Погладити себе по ручках

Без калошок

Доторкнутися до ніг

і без шапки.

Доторкнутися до голови

 

ПІСЕНЬКА ДРУЗІВ

С. Михалков

 

Ми їдем, їдем, їдем

В далекії края!

Тремо долоньки

Ми друзі та сусіди,

Потискувати себе за руки («Жест дружби»)

Немов одна сім’я.

 

Живеться нам чудово,

Розвести руки в сторони, посміхнутися

Ми пісню ведемо,

 

А в пісні йдеться мова

Про те, як живемо!

Нахиляти голову вправо-вліво, плескати в долоні справа і зліва від голови

Тра-та-та! Тра-та-та!

Плескати в долоні перед собою, одночасно тупати ніжками

Веземо чижа й кота.

Руки в сторони, робити «літальні рухи»

Мавпа та собака,

Підстрибнути кілька разів пальчиками на долоньці

Півень-забіяка

Руками робити рухи боксера

І папуга кольоровий –

Рукою показати чубчик папуги на голові

От компанія чудова!

Розвести руки в сторони, радісно посміхнутися

       Навчання в письмі не буде успішним, якщо учитель не знатиме вікових, фізіологічних можли­востей дітей, їхніх психологічних особливостей, зокре­ма: слабкий розвиток дрібних м'язів руки, недостатня координація рухів   під час письма, низька опірність при тривалому напруженні, повільний темп, недостатня сформованність оптичного сприйняття графічного об­разу, недосконалість механізмів внутрішнього плануван­ня рухів і дій.

      Учитель має враховувати специфіку самого проце­су письма, як складного комплексу дій для того, хто буде ним оволодівати, особливостей системи знаків, які має дитина засвоїти і набути навичок самостійного їх використання.

       В оволодінні навичкою письма, як і будь-якою ін­шою руховою навичкою, важливого значення набува­ють підготовчі вправи. Основна мета таких вправ ─ підготувати руку дитини до письма, сформувати рухо­вий стереотип, допомогти дитині позбутися тих труд­нощів, які виникають на початкових етапах оволодіння навичками письма.

      Підготовка руки дитини до письма передбачає роз­виток п'ясті руки й дрібних м'язів пальців:

- координація  рухів руки, пальців, очей,   перед­пліччя;

- окоміру (вміння визначати центр, середину, під­порядкувати рухи руки, очей контролю свідо­мості);

- просторових уявлень (зліва, справа, внизу, над і

під лінією, між лініями);

- плавності, точності й ритму рухів;

- уміння проводити протягом 0,5 хв. безвідривні лі­нії олівцем на папері, в зошиті.

       Ось чому перед виконанням графічних вправ ми пропонуємо проводити пальчиковий масаж, який також пов’язаний з мовленнєвим розвитком дітей.     Зображення руками мишок, зайчиків, пташок та іншого супроводжується розучуванням і хоровим декламуванням невеличких віршиків про них.

       Коли учні навчаться зображувати достатню кількість фігур, можна запропонувати дітям розігрування за допомогою пальців невеликих сценок і казок.

      Кожну вправу радимо виконувати декілька разів по черзі обома руками. Бажано поєднувати у невеликий комплекс дві-три вправи (пригадувати попередні, або ті, які найбільше сподобалися). Виконувати їх можна як перед початком, так і посередині, або наприкінці уроку.

      Вправи, художньо-зорові образи літер віршований дидактичний матеріал зроблять уроки цікавими та ефективними.

 

Сорока-білобока

Сорока-білобока

 кашку варила, 

діток годувала.

 Цьому дала, 

 цьому дала,  

 цьому дала, 

 цьому дала, 

 а цьому не дала:  

 ти дров не носив,

піч не топив,

тобі каші не дамо!  

 

- злегка лоскотати долоньку

 

 

агинати мізинчик

агинати безіменний пальчик

агинати середній пальчик

агинати вказівний пальчик

орушити великий пальчик

 

 

легка лоскотати долоньку

    Описуючи роботу «сороки - білобоки» на роздачі цієї самої каші діткам, не варто халтурити, вказуючи легким дотиком «цьому дала, цьому дала ..». Кожну «дитинку», тобто кожен пальчик треба взяти за кінчик і злегка стиснути. Спочатку мізинчик: він відповідає за роботу серця. Потім безіменний - для хорошої роботи нервової системи. Масаж подушечки середнього пальця стимулює роботу печінки; вказівного - шлунка. Великий палець (якому «не дала» тому що дрова не рубав, кашу не варив - тобі нічого немає! ») Не випадково залишають наостанок: він відповідальний за голову, сюди ж виходить і так званий «легеневий меридіан».Тому великий пальчик недостатньо просто злегка стиснути, а треба як слід «побити», щоб активізувати діяльність мозку і провести профілактику респіраторних захворювань.

Перший пальчик - наш дiдycь,
Другий пальчик - то бабуся,
Третій пальчик - наш татусь,
А четвертий - то матуся,
А мізинчик - наш малюк,
Biн сховався тут.

Показуємо на пальчик та кажемо: „перший пальчик...", i продовжуємо гру, загинаючи кожен пальчик

Задрімав мізинчик трішки,
Безіменний - стриб у ліжко,
А середній там лежить,
Вказівний давно вже спить.
Вранці вci вони схопились враз - 
В школу бігти час.

По черзі загинаємо пальчики до долоні. Потім великим пальцем торкаємося всіх інших - „будимо". Розкриваємо всі пальці „враз".

Старший встав - не лінувався.
Вказівний за ним піднявся - 
Розбудив сусід його.
Той - свого, а той свого.
Встали вчасно вci брати - 
На роботу треба йти.

Стиснути пальчики в кулачок. По черзі розгинати їх, починаючи з великого. А зі словами: „Встали вчасно вci..." широко розставати nальцi

Доброго ранку
Доброго ранку, сонце привітне!
Доброго ранку, небо блакитне!
Доброго ранку, у небі пташки!
Доброго ранку тобі i мeнi!

Пальцями правої руки по черзі „вітатися" з пальцями лівої руки, торкаючись один до одного кінчиками

Спечем хлібчик
Спечем, спечем хлібчик
Дітям на обiдчик.
Найбільшому - хліб місити,
А тобі - воду носити,
А тобі - в печі палити,
А тобі - дрова рубати,
А малому - замітати.
Тільки хліба напекли - танцювати почали.
Це робота не легка - витинати гопака.

Розгинаємо пальчики, починаючи з великого. Імітуємо пальчиками танок

Пташенята в гнiздi
Полетіла пташка-мати
Малюкам жуків шукати.
А малята не літають - 
Із гніздечка виглядають.

Bci пальці правої руки обхопити долонею. Утворити „гніздо". Коли ворушити пальцями правої руки, створюється враження, що у „гнiздi" живі пташенята

Сяє сонечко привітне -
Kвіткa з пуп‘янки розквітне.

Пучки пальців обох рук зімкнути. Долоньки трішки круглясті, схожі на пуп‘янок. Нижні частини долонь притиснути одну до одної, а пальці широко розставити по колу i трохи вигнути. Утворюється велика квіткa, що розпустилася

Я - малий веселий хрущ.
Мене знає кожен кущ.
Маю я красиві вуса
І нічого не боюся.

Стиснути кулачок. Вказівний палець i мізинець розвести в рiзнi боки („вуса"). Ворушити вусами

Під снігом квiточка росте,
Красу на землю принесе,
Промінчик доторкнеться
І квітка усміхнеться.

Показати руками шар снігу. Пoтiм утворити руками квітку й торкнутися до її пелюсток, показуючи „промінчик". Далі квітка потроху розкриває пелюстки

В літню спеку віяло
Вітерцем повіяло.
3 нами вітерець погрався -
І у віяло сховався.

Зображати руками віяло. Потім пальчики ховаються в кулачок

Дві долоньки притисну

І по морю попливу.

Пливи, човнику мій.

У порту не стій

Я вітрила підійму,

Синім морем попливу.

По хвилях бурхливих

До рибок красивих

Промовляючи перші рядки, дві долоні з'єднати човником і виконувати хвилеподібні рухи руками. На слова "вітрила підійму"підняти випрямлені долоні вгору. Потім імітувати рухи хвиль і рибок.

 

Рибки граються, сміються

У чистенькому ставку.

То зійдуться, розійдуться

То зариються в піску.

Імітувати руками рухи рибок відповідно до тексту.

 

Ми капусту рубимо, рубимо,

Ми капусту солимо, солимо,

Ми капусту тремо, тремо,

Ми капусту чавимо, чавимо.

Рухи прямими долонями вгору-вниз, почергове погладжування подушечок пальців, потерти кулачок об кулачок. Стискати і розтискати кулачки.

 

У хованки пальці грали

І голівки заховали.

Оце так, оце так. .

І голівки заховали.

Ритмічно згинати і розгинати пальці. Ускладнення: почергове згинання пальчиків на обох руках.

 

Ось чоловічок йде по доріжці.

І високо піднімає він ніжки.

На одній нозі стоїть і по боках дивиться.

На іншу ногу встав, похитався і впав.

 

Тільки тепер чоловічок «йде», високо піднімаючи «ноги» (вказівний і середній пальці), потім стоїть на одній «нозі» (спирається на середній палець, а вказівний підтягує вгору) , потім міняє положення - «ніг» - спирається на вказівний палець, а середній "підтягує вгору.

Вправа виконується кожною рукою по черзі, потім - двома руками одночасно.

Краплі перші впали,  

Павуків перелякали. 

Дощик стукотить сильніше, 

 Пташки розлетілися хуткіше 

Дощ полив як з відра, 

 Розбіглася дітвора. 

 В небі блискавка блискає, 

Грім все небо крає. 

Ну а потім з хмари сонце  

Знову подивиться нам у віконце!

 

Злегка постукати двома пальцями кожної руки по столу

Внутрішня сторона долоні опущена вниз; пальці злегка зігнути і, перебираючи ними,показати, як розбігаються павуки

Постукати по столу всіма пальцями обох рук

Схрестивши руки, долоні з'єднати тильною стороною;  махати пальцями, стислими разом

Сильніше постукати по столу всіма пальцями обох рук

Вказівний і середній пальці обох рук бігають по столу,  зображуючи чоловічків; інші пальці притиснуті до долоні

Намалюйте пальцем у повітрі блискавку

Барабанити кулаками, а потім поплескати в долоні

Підняти обидві руки вгору з розімкненими пальцями

 Моя черепашка в коробці живе,  

 Купається в ванні,

 По столу повзе. 

 Її на долоньці я буду носити, 

 Вона не захоче мене вкусити 

 

Рука стиснута в кулак. Великий палець зверху

Рука лежить на іншій долоні (або на долоні партнера по грі

Хвилеподібні рух кулаком в повітрі

"Черепашка" повзе по іншій руці (своєї або партнера по грі)

Руки повертаються у вихідне положення.

Негативний жест головою.

Гляньте: веселка над нами, 

 Над деревами, 

 Будинками, 

І над морем, над хвилею, 

І трошки наді мною. 

Намалювати рукою над головою півколо (маховий рух)

Руки підняти вгору, пальці розімкнуті.

Руки складені над головою дахом.

Намалювати хвилю рукою.

Доторкнутися до голови.

Ось маленький вулик, де бджоли сховалися.

Ніхто їх не побачить.

Ось вони показалися з вулика.

Одна, дві, три, чотири, п'ять!

З-з-з-з-з! 

Пальці стиснути в кулак, потім відгинати їх поодинці. На останній рядок різко підняти руки вгору з розчепіреними пальчиками — бджоли відлетіли.

Ми капусту рубимо, рубимо,

Ми капусту солимо, солимо,

Ми капусту тремо, тремо,

Ми капусту чавимо, чавимо.

Рухи прямими долонями вгору-вниз, почергове погладжування подушечок пальців, потерти кулачок об кулачок. Стискати і розтискати кулачки.

      Одним із важливих завдань сучасної молодшої школи є робота з формування каліграфічно правильного письма, тому що саме процес такого письма є важливим засобом виховання естетичних смаків, вольових та інтелектуальних якостей  молодших школярів. Для того щоб правильно і красиво писати, необхідно тренувати руку дитини перед написанням літер.

          Пальчиковий масаж допоможе підготувати руку дитини з особливими пртребами до письма, розвинути просторову уяву, навчити дитину спритно користуватися ручкою та олівцем і досягти точності в рухах руки,що дає можливість закласти правильну основу у формуванні каліграфічного правильного письма.

         Пальчиковий масаж дуже цікавий для малюків, дає  можливість у захоплюючий ігровій формі підготувати дитину до написання літер.

Вправи з підготовки руки дитини ми широко використовуємо в своїй практиці.       

 

        Пальчиковий масаж допомагає урізноманітнити навчально-виховний процес цікавими і дуже корисними завданнями, що сприяють всебічному розвитку дитячої особистості.